Wetenschap | 2 maart 1999 |
Mengsel plastic en agrovezels levert duurzaam materiaalSpoorbielzen sterker door stroDoor S. M. de Bruijn Stro. Als ruwvoer voor het vee of strooisellaag in de stal brengt het net twee dubbeltjes per kilo op. Er zijn ook hoogwaardige toepassingen van stro mogelijk, bijvoorbeeld als constructiemateriaal. En dat houdt niet op bij een dik pak stro als dakbedekking. De Afrikanen uit Benin zoeken een alternatief voor het dure teakhout dat nu hun huizen draagt. Bij een bezoek aan Nederland zagen ze een Amerikaanse uitvinding: een mengsel van half stro en half plastic dat sterke en duurzame palen oplevert. Voor Benin zou dat tegelijkertijd een oplossing betekenen voor het afvalprobleem van plastic en werkgelegenheid voor agrariërs. Tichelstenen Het Wageningse instituut voor Agrotechnologisch Onderzoek (ATO-DLO) bestudeert al jaren de eigenschappen van zogenaamde agrovezels, vezels afkomstig van landbouwgewassen als vlas, hennep en jute. Een mogelijke toepassing is het versterken van kunststoffen. Dat gebeurt nu meestal met glasvezels, bijvoorbeeld bij polyesterboten en in de vliegtuigindustrie. Glasvezels zijn echter duur, tot 5 gulden per kilo. Agrovezels zijn niet alleen goedkoper maar ook sterker, en bovendien gemakkelijk te recyclen. Wij zijn op zoek naar een serieus alternatief voor de glasvezel, zegt ir. Martin Snijder, projectleider agrovezelcomposieten bij ATO-DLO. De uitvinding is van een Amerikaan, George Tyson, die tegelijk boer en techneut is. Voor de Benelux is het patent in handen van een docent internationale betrekkingen aan de Hogeschool van Utrecht, Otto de Leeuw, en metaalconstructiebedrijf Van Vlastuin uit Kesteren. Samen met plasticrecyclingbedrijf De Vries uit Heerhugowaard gaven zij ATO-DLO de opdracht het Plastro te onderzoeken en de Amerikaanse gegevens te controleren. Eind van deze maand lopen de tests af die de levensduur van het materiaal moeten aantonen. Popcorn Het belang van dit 'popcornproces' is dat het hemicellulose een keten van allerlei suikers die zich in de celwanden bevindt uit de vezels verdwijnt, terwijl de cellulose intact blijft. Juist die cellulose een lange keten van glucose-eenheden, druivensuiker is belangrijk voor de sterkte. De hemicellulose vormt samen met lignine houtstof een soort natuurlijke hars, die de behandelde vezels verstevigt en rotvrij maakt, zegt De Leeuw. Snijder van huis uit polymeertechnoloog loopt door de technologiehal van ATO-DLO en laat verschillende extruders zien. De tweede stap in het fabricageproces van Plastro, het mengen van de strovezels met plastic, gebeurt ook in zo'n 'gehaktmolen': We voeren de kunststofkorrels, het granulaat, als grondstof in de extruder en persen het langs een schroef. Halverwege de schroef is al het plastic gesmolten en homogeen, op dat moment voegen we de strovezels toe. Door de wrijvingswarmte en de druk ontsluit de vezel zich verder en zuigt als het ware de vloeibare kunststof op. Auto-industrie Eind vorige week presenteerde Snijder in het Duitse Essen de resultaten van een soortgelijk onderzoek aan collega-wetenschappers die dingen naar een subsidie van de Europese Commissie. Zijn werk is daarbij aangewezen als voorbeeldproject. Het onderzoek is mede gefinancierd door ECIA, een toeleverancier van Franse automerken. Chemiebedrijf Solvay leverde de plastics en het Spaanse Celesa de vlas- en hennepvezels. De automobielindustrie is erg geïnteresseerd in dit soort materialen, omdat ze licht en sterk zijn, zegt De Leeuw. Maar we denken ook aan oeverbeschoeiing, aanlegsteigers of zelfs spoorbielzen. Plastro is uitermate geschikt als houtvervanger. Sterkte Een serie grafieken laat zien hoe sterk de composiet van stro en plastic is. Bij een verhouding van 1 op 1 heeft Plastro een anderhalf keer zo hoge buigsterkte de kracht die nodig is om het te breken en zelfs een tot vier keer zo hoge stijfheid de weerstand tegen buiging als gerecycled polyethyleen. De waardes zijn weliswaar lager dan die voor vlascomposieten, maar beter dan die van de meeste houtsoorten. Je kunt het aandeel stro in de kunststof straffeloos opvoeren tot 70 procent, zegt De Leeuw. We hebben zelfs een product met 98 procent stro en 2 procent lijm. Het is heel sterk en rotvrij, maar het is niet waterbestendig. We denken erover om daar vezelplaat van te maken. Je kunt het bijvoorbeeld fineren tot meubelplaat. De waterbestendigheid van Plastro met een lager strogehalte is beter, maar de resultaten van die test laten nog een paar weken op zich wachten. Bermgrassen De Duitse wegenbouwfirma Raab heeft eveneens interesse. Het bedrijf wil graag de betonnen of metalen afscheidingen langs bermen en wegen vervangen door gerecycled en verstevigd kunststof. Ook voor de strovezels is het Plastro-proces niet kieskeurig: bermgrassen voldoen ook. De Leeuw: In plaats van het bermmaaisel te storten, zoals tegenwoordig verplicht is, kan het nu in de vorm van bermpaaltjes gerecycled worden. |