Wetenschap |
Op K10-Bravo loopt niemand de ander voor de voetenOp weg naar K10-BravoDoor J. Reijnoudt en N. Sterk Rondom water. In alle richtingen 120 kilometer of veel meer. Hier en daar kleine stippen: productieplatforms of bijbehorende satellieten, de kleinere winningslocaties. Twee scheepvaartroutes. De rug van wat later een bruinvis zal blijken. De vaste ploeg snurkt, maar ontwaakt boven het platform tijdens het fotorondje voor de journalisten. Dan: de landing in het niets. Ja toch, 'grond', het helidek van K10-B. Snel maar gedisciplineerd eruit. Elk getreuzel kost honderden guldens. Schreiner Northsea-helikopters tot vorig jaar KLM rekent voor een uurtje Sikorsky-76-B 3750 gulden. De grote broer, het oudere type 61, kost nog een slordige 2000 gulden méér per uur. Aan boord krijgt elke nieuwkomer eerst de veiligheidsvideo te zien. Over vuurgevaarlijk werk, arbeid boven water, de verschillende alarmsystemen en -codes. Korte tonen op gelijke hoogte: General alarm: met je helipak allemaal naar de mess. Een sirene: Verlaat platform: met of zonder heli-suit naar de upper of lower boat, een rode capsule in een davit, die 43 man kan bergen. Drinkwater en peddels zijn aan boord, net als een handvol vuurpijlen. De procedures worden regelmatig live geoefend. Je wordt vreselijk ziek als je in zo'n capsule op een wilde zee ronddobbert, weet milieuadviseur Aart Kijk in de Vegte, die ook een deel van de veiligheidsprogramma's voor zijn maatschappij ontwierp. En dan is er nog het halonalarm. Veel vitale ruimtes op het platform zijn tegen brand beschermd met dit edelgas dat elk beginnend vuur dooft. Gaat het halonalarm af, dan is het zaak zo snel mogelijk uit die ruimte weg te komen. Lucifers Naast de videoapparatuur in de mess staat het zoetwateraquarium. Het water schommelt in lengterichting langs het glas. Dat betekent dat het platform, hoewel verankerd op een serie robuuste poten, toch meedeint op de beweging van de zee. Een dag later beweegt het water haaks op het glas: dat klopt, de wind is gedraaid. De wind is op zee bijna nooit een probleem, zegt Fedde de Vreeze, sinds 16 jaar HMI, waarvan 7 op K10-B. Harde wind belemmert het werk nauwelijks. Door afwezigheid van obstakels is de wind hier veel constanter. Dat betekent niet dat er nooit iets fout gaat door het weer. Negen jaar geleden verging in de buurt een Brits booreiland, het skelet ervan ligt nog immer op de Noordzeebodem. De Vreeze: Je kunt hier bijvoorbeeld flink last hebben van een Kanaalrat: een felle depressie vanuit de Golf van Biskaije. Of een hemelvaartsdepressie, zo genoemd omdat er zich ooit op die dag zo'n snel opkomend lagedrukgebied voordeed. Hiërarchie Wie we spreken: allemaal werken ze allang voor deze baas. Er is geen CAO, de behoefte aan organisatie is gering. De Vreeze: De mensen voelen zich prettig, en ervaren het bedrijf als van henzelf. Dat komt mede doordat Wintershall de filosofie heeft van multifunctionaliteit. Iedereen moet aan boord in principe alles kunnen: heli-afhandeling, kraan drijven, radiowerk, het bedienen van en sleutelen aan de installatie, medische bijstand. Iedereen draait ook mee in de nachtdiensten. Gedurende de nachten bewaken twee man het platform, in geval van nood bijgestaan door de andere aanwezigen. Bij Wintershall wordt gewerkt in ploegen van 7 dagen op, 7 af, terwijl veel andere maatschappijen overstapten naar 14/14. Dat zit vooral vast op de heliprijzen: 14/14 scheelt een aantal vluchten en dus veel geld. Maar vooral jongere mensen met kleine kinderen vinden 7/7 prettiger. Als Wintershall in het erg noordelijk gelegen A6/B4-veld aan de slag gaat, komt de helivlucht op 2,5 uur, wellicht wordt dan ook overgegaan op 14/14, maar niemand zit daar echt op te wachten. En de doorgaans onverschrokken offshorewerkers houden ook na 16 of 18 jaar ervaring hun reserves bij de helivlucht, relatief het gevaarlijkste onderdeel van hun job. Aan de andere kant willen we dat noordelijke vak ook wel graag hebben. Het is nog vrij 'onontgonnen', Wintershall gaat er ook de pijpleidingen leggen. Als anderen daar dan op aanhaken, is dat erg gunstig. Ruim bemeten K10-B stamt uit de tijd dat een barrel olie (159 liter) 20, 30 dollar deed op dit moment ligt die prijs rond de 9, 10 dollar en werd, zegt De Vreeze, gebouwd volgens hoge Amerikaanse veiligheidsnormen. Toch zijn die inmiddels weer bijgesteld. Wij wonen nog hoog, maar na de ramp met de Piper Alpha in 1988 veranderde het ontwerp drastisch. Nu is de filosofie dat beneden wonen veiliger is. De trek van gas en vuur is opwaarts én je kunt gemakkelijker van boord springen. Aan de andere kant: een groot deel van de 'Lord-Cullen-regels', ingevoerd na de Piper Alpha, hielden wij ruim voor die tijd al. Vorig jaar kreeg de K10-Bravo blikseminslag op de toren. De pijp waardoor het methaan (CH4) geloosd wordt, vloog spontaan in brand. Dat kon in principe weinig kwaad, zegt De Vreeze. Op dit moment is er zelfs discussie over het wel of niet affakkelen van CH4op gasplatforms. De gevaren van blikseminslag op de installaties zijn sowieso gering, zegt hij, omdat alle constructies tot in het absurde zijn geaard. Zelfs de stoel in het laboratorium is via een metaaldraad aan de constructie verbonden. Waar platforms doorgaans wel veel last van hebben, zonder dat daarvoor een afdoende verklaring is, is statische elektriciteit met gevaar van vonken. Daarnaar loopt nog steeds onderzoek, zegt De Vreeze. Superveilig Door de intercom klinkt de melding van de aankomsttijd van het bevoorradingsschip: de Energy Express uit Breskens komt langs. Met een deining van 2 tot 3 meter is het zorgvuldig manoeuvreren op de brug, met de joystick, om dicht langszij te komen en toch het platform niet te raken. In het licht van schijnwerpers gaan vuilcontainers ván boord om plaats te maken voor een tank kerosine soms tanken de heli's op doorreis bij en een container voedsel voor een week. Onderwijl zijn ook de drinkwater- en dieselslangen aangekoppeld om het platform te bedienen. Een heel gehannes, om in het donker met een stilstaande kraan een zeecontainer op een wildstampend schip te krijgen, op de voorgeschreven plaats. Aan de horizon vertellen de vele lichtvlekken dat we niet de enige Noordzeebewoners zijn. Wilde controles De mensen die in deze sector van de offshore werken, zijn allemaal van een bepaald kaliber. Geen getatoeëerde kleerkasten, maar doorgaans rustige individualisten. Het imago van ruw, risicovol werk krijgen wij door de boorsector, die wel veel ruiger is, zegt derde man Ed Dahmen. Daar heerst ook een veel strengere hiërarchie. Veel van de Wintershall-mannen bevoeren in hun jonge jaren de wereldzeeën, een ander deel is afkomstig uit de olieraffinage. Mobil in Amsterdam ging juist dicht toen de offshore opkwam, dat sloot mooi op elkaar aan, zegt Kijk in de Vegte. Luuk van der Ploeg (47): Iedereen aan de wal zegt tegen je: Jij zit toch op een boortoren? Dat is wat mensen snappen van de offshore. Boortoren, ruig, vies, zwaar en gevaarlijk. God zegene u Alle ruimten aan boord zijn open en zodoende, in geval van nood, door iedereen te bereiken. Nooit was die openheid aanleiding tot narigheid, zegt Wiggers, al moet je natuurlijk geen aanleiding geven door je portefeuille bij de deur van je hut te leggen. De minst gebruikte kamer aan boord is de ziekenboeg, zegt Kijk in de Vegte. Het ziekteverzuim is relatief hoog, maar dat komt mee doordat we weinig risico's nemen en de mensen snel naar huis sturen. Krijgt iemand iets in z'n oog? Hup, naar de wal ermee, geen risico's. Op een platform met 25 personen of meer moet een officieel hospitaal aanwezig zijn en een ziekenverpleger-A of iemand met gelijkwaardige opleiding. De K10-B zit daar net onder, maar wij gaan verder dan verplicht is. We hebben twee of drie paramedics aan boord, die hebben ervaring opgedaan op een eerstehulpafdeling van een ziekenhuis. De medicijnkast met veertig gangbare middelen wordt periodiek ververst door de medische dienst van de KLM. Mogelijk noodzakelijke opiaten zitten achter twee sloten in een koelkast. De medi' mag ze in geval van nood toedienen onder aanwijzing van een dokter aan de wal. Hometrainer, krukken, spalken en drie brancards... Het warme bad dat hier nog staat is achterhaald. Iemand die overboord is gegaan mag alleen met dekens worden opgewarmd. Doppinda's Na een verblijf van drie dagen 'buitengaats' doet de crew van K10-B ons uitgeleide. In de plunjebaal zit een aandenken aan het fijnste platform van de Noordzee. Het nodige vergelijkingsmateriaal ontbreekt vooralsnog, maar ver zal die typering er niet naast zitten. |