Wetenschap |
Gratis pc'sVan een gratis mobiele telefoon bij het kattenvoer kijkt niemand meer vreemd op. Ook het telefoneren zelf kan gratis, als je bereid bent om elke minuut een paar seconden reclame te beluisteren. Gratis e-mail en Internet zijn ook geen bijzonderheid meer. Een Californisch bedrijf maakt het veel bonter, door gratis pc's te beloven aan iedereen die bereid is wat persoonlijke gegevens te verstrekken. Terwijl enkele weken geleden chipfabrikant Intel onder vuur lag vanwege aantasting van de privacy, blijkt een groot aantal Amerikanen toch erg slordig om te springen met persoonlijke gegevens. Het bedrijf Free PC uit Pasadena kondigde vorige week maandag aan dat de eerste 10.000 belangstellenden een splinternieuwe Compaq Presario krijgen een Pentium 333 met 32 megabyte RAM, een 4 gigabyte harde schijf en een 14-inch monitor met een gratis Internet-aansluiting. Daarvoor moesten ze wel een dossier overhandigen met gegevens over leeftijd, inkomen, hobby's en koopgedrag, inclusief dat van eventuele familieleden. De nieuwe eigenaar van de pc moet wel met de regelmaat van de klok tegen een aantal advertenties aankijken, die langs de rand van het scherm verschijnen. Dat is nog niet alles: het bedrijf zal ook nauwlettend in de gaten houden hoe de computer wordt gebruikt, welke advertenties de gebruiker aanklikt en wat hij koopt via Internet. Directeur B. Gross van moederbedrijf Idealab zegt in het elektronische tijdschrift Wired dat een goede klant meer waard is dan een pc. Hij benadrukt dat zijn bedrijf de namen van de klanten niet zal doorverkopen, ook niet aan de eigen adverteerders. Het bericht sloeg in als een bom. Binnen 3 dagen meldden zich meer dan een half miljoen mensen. Free PC heeft vanwege de massale belangstelling haar website afgesloten. Als de adverteerders tevreden zijn, zal het bedrijf de actie doorzetten en zelfs tot 1 miljoen pc's uitdelen voor het eind van het jaar. Ook Macintosh-fans kunnen hun hart ophalen, want 2 dagen na de start van de Free PC actie belooft One Stop Communication 25.000 iMacs. Niet helemaal gratis: alleen voor degenen die 3 jaar lang minimaal 100 dollar per maand besteden in de elektronische winkel van het bedrijf. Twee uur na de aankondiging waren al 2500 iMacs 'verkocht'. De klanten legden zich vast voor een besteding van 3600 dollar, terwijl de machine normaal gesproken over de toonbank gaat voor 1000 dollar. |