Wetenschap

Rubberen vinnen in rivier

Rijkswaterstaat heeft een nieuwe methode gevonden om de doorgang in rivierbochten op peil te houden. Door op de bodem van de rivier kunststof vinnen aan te leggen, verwacht de dienst dat het water gelijkmatig blijft doorstromen. Tot op heden moet Rijkswaterstaat de bochten altijd baggeren, hetgeen hinder oplevert voor de scheepvaart.

Het snel stromende rivierwater maakt in een bocht draaibewegingen. Als gevolg van die stromingen erodeert de buitenbocht, terwijl door de onderstroom bodemmateriaal verzinkt in de binnenbocht, die al een geringe stroomsnelheid kent. Het gevolg is dat de vaargeul geleidelijk aan versmalt.De vinnen die Rijkswaterstaat in de vaarrichting op de bodem gaat aanleggen, stroomlijnen het rivierwater in de bochten en zorgen ervoor dat het zand niet meer ophoopt, maar verspreid blijft liggen. De scheepvaart kan dan de breedte van de rivier blijven gebruiken en is niet gedwongen alleen via de buitenbocht te varen.

Rijkswaterstaat plaatst de kunststof vinnen in eerste instantie in de Waalbocht bij het Gelderse Hulhuizen. De aanleg van de vinnen, die al zijn getest in de IJssel tussen Deventer en Zwolle, kost 30 tot 40 miljoen gulden. Projectleider D. van der Graaf weet niet hoe lang de vinnen meegaan, maar hij gaat uit van een levensduur van 50 jaar.

De nieuwe methode staat in de plannen voor de vaarwegverbetering van de Waal. Over de uitvoering daarvan beslist minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat naar verwachting pas in 2003. Mocht de methode aanslaan, dan wil Rijkswaterstaat de vinnen ook in de Waalbocht bij Haalderen aanbrengen.