Wetenschap |
Auto en trein op zilveren spoorHelma Rebel-Struijk RouteKompas rekent verschillende routes uit: een OV-route en een autoroute, en desgewenst een combinatie van beide. Daarbij geeft het programma een overzicht van de kosten en de reistijd, zodat achter het computerscherm een keus gemaakt kan worden tussen reizen per openbaar vervoer, per eigen auto of een combinatie daarvan. Sdu Uitgevers werkte voor de realisatie van dit product samen met het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Opmerkelijk genoeg kiest het programma voor de reis per auto soms een wat ongebruikelijke route. Een ander minpuntje is de kaart. Bij reisplanners als EasyTravel of de Beneluxplanner van Route66 en de ANWB is die heel wat duidelijker. Die planners kunnen echter alleen een route berekenen voor de auto. RouteKompas plant de reis van straat naar straat voor de auto tot op huisnummerreeks nauwkeurig en van halte naar halte voor het OV. Ongeveer 225.000 straten staan op het schijfje, evenals alle bus- en tramhaltes en NS-stations en points of interest onder meer dierentuinen, hbo-instellingen, hotels, musea, universiteiten, vliegvelden, ziekenhuizen en zwembaden. Kortingskaart Al met al een complete routeplanner, die voor het autogedeelte wel wat onderdoet voor andere planners, maar dat compenseert door de uitgebreidheid van het OV-gedeelte. Wie denkt met de aankoop van RouteKompas klaar te zijn, heeft het mis. Doordat dienstregelingen van het openbaar vervoer regelmatig veranderen, verschijnt er vier keer per jaar een geactualiseerde versie van RouteKompas. Een jaarabonnement drukt de prijs per schijfje, daarnaast is het ook mogelijk om binnen een jaar na aankoop een 'update' met korting aan te schaffen. N.a.v. RouteKompas, uitg. Sdu Uitgevers, Den Haag. Systeemeisen: Windows 95, Pentium 166, 32 Mb RAM, 8-speed cd-romdrive; 59,95, jaarabonnement 135,- (vier uitgaven). |