Wetenschap

Gifkikkers parkeren zichzelf

Twee gifgroene Ligier-autootjes staan achter elkaar links langs de kant van de weg geparkeerd. De tussenruimte is nét genoeg om er een derde autootje van hetzelfde formaat tussen te zetten, al is daar wel wat stuurmanskunst voor nodig. De chauffeur van het derde autootje komt aanrijden en zet zijn 'gifkikker' stil naast de voorste van de twee die er al staan. Hij stapt uit, gooit het portier dicht en loopt weg.

Het met een regiment sensoren uitgeruste autootje begint aan de operatie inparkeren. Het stuur draait linksom, de auto rijdt zachtjes achteruit. Tot bijna tegen de bumper van de achterligger. De truc herhaalt zich enkele malen, totdat het derde wagentje model staat ingeklemd tussen de voor- en achterligger. De graad van perfectie is hoog: het stuur rust niet voordat de auto kaarsrecht in lijn staat. Onderwijl doet het baasje een boodschap...

De drie kleine personenwagens van het Franse onderzoeksinstituut Inria kunnen niet alleen zelfstandig inparkeren, maar zijn ook in staat elkaar onbemand te volgen. Dat is nodig als de wagens gaan dienen als witkarren: voor iedereen beschikbare auto's die bijvoorbeeld kantoorpersoneel vanaf de parkeerplaats bij hun bedrijf naar hun bestemming brengen. Halverwege de dag brengt één beheerder een complete colonne auto's terug naar de parkeerplaats.

Die truc vertoont ook het Duitse team van het Chauffeur-project. Twee Mercedes-trucks volgen elkaar broederlijk, terwijl de berijder van de laatste vrachtwagen z'n stuur en pedalen loslaat. Het elektronische sleeptouw bestaat uit een camera die vier infraroodlampjes op de achterkant van de voorganger registreert. Dit najaar start het project met een colonne 40-tonners, door de Brennerpas.

Het Deense RUF-team gaat nog drie stappen verder: een peloton gekoppelde autootjes glijdt over een monorail. Onderweg laadt de kleine accu van de elektrische wagentjes zichzelf op. De auto's kunnen vanaf de monorail zelfstandig de woonwijk in. Althans, over een jaar of twintig.