Zet u uw auto hier maar neer
Een van de opvallendste toepassingen van Intelligente Snelheids Adaptie (ISA) is binnen enkele jaren te ervaren in Nederland: in het Tilburgse stadsdeel DE Wijk. Wie een auto heeft met het ISA-systeem aan boord kan DE Wijk binnen rijden. Wie dat niet heeft, mag zijn auto aan de rand van de wijk parkeren en verder lopen of zich op laten halen. DE Wijk is aangelegd met brede straten, die uitnodigen tot hard rijden. Drempels en bloembakken om de snelheid te remmen willen de bewoners echter niet. Gekozen is voor een beïnvloedingssysteem langs de weg, dat automatisch de maximumsnelheid regelt. Op dit moment zijn er twee versies: de Zweedse en de Groningse (RUG). In Zweden gaat er bij een snelheidsovertreding een pieper in de auto die zo doordringend is dat je vanzelf zachter gaat rijden. Het systeem van de Rijksuniversiteit Groningen gaat wat minder ver: dat geeft alleen de informatie dat je te hard rijdt. Het voordeel van ISA in extreme vorm werkt het als een soort snelheidsbegrenzer is dat de hulpdiensten in geval van nood wél met hoge snelheid door de straten kunnen, zonder dat ze worden gehinderd door bakken en drempels. Autofabrikanten willen vanwege het 'betuttelende' karakter van ISA vooralsnog niet met de vinding worden geassocieerd. Een min of meer vergelijkbaar signaalsysteem is het Urban Drive Control (UDC) zoals dat op dit moment in Turijn (Italië) wordt beproefd. Bakens boven de weg houden het verkeer in de gaten en regelen het: tot en met het netjes remmen voor een verkeerslicht. De computer berekent een ideaal snelheidsprofiel, waardoor een soort interactieve groene golf ontstaat. Enkele met UDC uitgeruste auto's in een verkeersstroom doen al wonderen, zo weten ze in Turijn. |