Wetenschap

Schone auto

Een Franse ingenieur heeft een stadsauto ontwikkeld die kan rijden op lucht. Volgende maand zal in de Provence de onthulling plaatshebben van de eerste ZP-taxi, ZP staat voor “zero pollution”: nul vervuiling. Daarna start de massaproductie van de auto in Mexico.

De uitvinder Guy Nègre startte drie jaar geleden in Brignoles een laboratorium waar hij de motor, die loopt op samengeperste lucht, perfectioneerde. Tijdens proeven reed de in een Citroën AX gemonteerde krachtbron tien uur lang met een topsnelheid van ongeveer honderd kilometer per uur. Dit zijn betere prestaties dan alle elektrische auto's die nu in productie zijn, schreef de Britse krant The Guardian afgelopen zaterdag.

De Mexicaanse versie heeft een aparte zitcabine voor de chauffeur en vier stoelen achterin. Mexico wil uiteindelijk alle 87.000 op benzine rijdende taxi's in de meest vervuilde hoofdstad ter wereld vervangen door de nieuwe auto. Een staatsbedrijf in Mexico heeft een contract getekend om 40.000 ZP-taxi's per jaar te bouwen.

Na een lange zoektocht naar een vervanger voor de auto's die Mexico-stad nu vervuilen, viel de keus op de stille, stankvrije motor van Nègre. Er zijn veel patenten genomen op het systeem, waarbij lucht binnen drie minuten onder hoge druk in de tank van het voertuig wordt gepompt. De ZP-auto krijgt een tank met een inhoud van 15 liter tot 200 bar samengeperste lucht. Daarmee kan een uur in de stad worden gereden.


Satellietnavigatie

De Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU, heeft vorige week gewaarschuwd dat Europa de boot dreigt te missen bij de ontwikkeling van satellietnavigatie. Volgens de Commissie is satellietnavigatie binnen enkele jaren net zo gewoon als de huidige GSM-telefoon. Op dit moment is de markt echter geheel in handen van de Verenigde Staten en Rusland.

Satellietnavigatie kan worden gebruikt om de exacte positie te bepalen van voertuigen ter land, ter zee en in de lucht. Ook het zoeken naar olie en gas of het traceren van visscholen op zee behoort tot de mogelijkheden. Zelfs blinde mensen kunnen op den duur worden geleid met behulp van een satelliet.

Volgens de Europese Commissie zal het aantal toepassingen enorm toenemen. Schattingen gaan uit van een wereldwijde markt van 100 miljard gulden in 2005.

Rusland en de VS zijn momenteel de enige twee landen met een eigen wereldwijd satellietnavigatiesysteem. De beide systemen worden nu nog vooral gebruikt voor defensiedoeleinden.

Volgens de Europese Commissie moet Europa de samenwerking zoeken met Rusland of de VS om de boot niet te missen. Lukt dat niet, dan moet de EU een eigen systeem ontwikkelen. Volgens EU-commissaris Kinnock (Transport) vergt het meest moderne systeem een investering van een slordige 9 miljard gulden. „Dat lijkt veel, maar is slechts weinig gelet op de mogelijkheden voor de werkgelegenheid in Europa”.


Robolympics

Japan wil in 2001 de Robolympics –een internationale competitie voor robots– organiseren om de uitwisseling van wetenschappelijke gegevens te bevorderen. In maart, als een haalbaarheidsstudie is afgesloten, neemt het ministerie van wetenschap en techniek hierover een besluit. Japan loopt wereldwijd voorop in de productie van robots.