Wetenschap

Apk-keuring gaat letten op gasuitstoot

Deel van katalysatoren
sneuvelt in “viergassentest”

Van onze wetenschapsredactie
Voortaan zal een op de tien autobezitters zijn wagen na een algemene periodieke keuring (apk) moeten voorzien van een nieuwe katalysator. Die schatting maakt de Uitlaat Service Nederland (USN). Sinds 1 januari is ook de zogenaamde viergassentest van de katalysator onderdeel van de apk.

Bij de viergassentest meet een computer vier van de gassen die de auto uitstoot: koolmonoxide, kooldioxide, koolwaterstoffen en zuurstof. Hij vergelijkt de hoeveelheden ervan met de maximaal toegestane uitstootpercentages. Is de uitstoot te hoog –er geldt een marge van 2 procent– dan wordt de katalysator afgekeurd. In dat geval is de autobezitter genoodzaakt een nieuwe aan te schaffen.

Tot nog toe maakte de viergassentest niet deel uit van de apk-keuring. Katalysatoren werden eenvoudig niet getest. „Automobilisten reden net zolang door totdat de katalysator onder de auto vandaan viel”, vertelt algemeen directeur F. Kerssens van de USN.

De verplichte viergassentest is een milieumaatregel. Katalysatoren zitten standaard in de uitlaat van alle auto's met benzinemotoren die sinds 1985 gebouwd zijn. Ze zuiveren de uitlaatgassen van schadelijke stoffen en hebben zo een beschermende werking voor het milieu.

Afschrijving
Katalysatoren zijn echter, net als de auto, onderhevig aan slijtage. De gemiddelde katalysator gaat volgens Kerssens ongeveer 85.000 kilometer mee. „Iemand die zijn auto goed onderhoudt en voorzichtig rijdt, kan er wel 100.000 kilometer mee rijden, maar veel mensen halen de 50.000 niet eens”.

De USN-directeur wijst op verschillende oorzaken voor een niet goed functionerende katalysator: slecht onderhoud van de motor, frequent tanken van loodhoudende benzine, het laten aanslepen als de motor niet wil starten of een breuk in de uitlaat na bijvoorbeeld botsingen met verkeersdrempels.

Het gaat bij de viergassentest om auto's die vanaf 1 januari 1993 in gebruik zijn genomen. Auto's uit 1995, '96 en '97 zijn echter nog vrijgesteld van de apk-keuring.

Van de wagens uit 1993 en '94 zullen er dit jaar na de keuring zo'n 100.000 uitgerust moeten worden met een nieuwe katalysator, schat de USN. Op een totaal van 1 miljoen keuringen is dat 10 procent. De USN baseert haar veronderstelling op gegevens uit Duitsland, waar de viergassentest een jaar geleden al is ingevoerd.

Kosten
De 100.000 bezitters van deze auto's zullen voor het grootste gedeelte diep in de portemonnee moeten gaan tasten. De prijzen van een katalysator lopen bij importeur USN uiteen van 265 gulden voor een goedkoop type in een kleinere auto, tot 2252 gulden voor een duurdere uitvoering in een grote wagen. Wie Mercedes, Saab, BMW of Peugeot rijdt, is over het algemeen het meest kwijt. Automobilisten met een Ford een Audi of een Volkswagen zijn veel goedkoper uit. De prijs van de apk-keuring zal niet stijgen door de toevoeging van de viergassentest.