Wetenschap 16 oktober 2001

Myst III wegens enkele vloeken af te raden

Reis door vijf werelden

Door B. J. H. H. van Daalen
De Myst-reeks wordt beschouwd als één van de best verkopende games in de geschiedenis van het computerspel. Vorige maand kwam Myst III: Exile op de Europese markt. Een adembenemende sprookjeswereld waarin de speler gegarandeerd urenlang bezig is de soms vrij moeilijke puzzels op te lossen. Helaas is het spel, vanwege enkele vloeken in de slotscene, niet aan te raden.

De allereerste versie van Myst werd op een Mac gemaakt. Kort daarna verhuisde het spel naar de PC en binnen de kortste keren werden er in de Verenigde Staten miljoenen exemplaren van verkocht. Sinds enkele maanden is het spel ook te koop in Nederland. Als warme broodjes vliegen de games over de toonbank.

In de eerste twee delen van de Myst-games, Myst en Riven, krijgen de spelers de opdracht een serie steeds uitdagender en complexere puzzels op te lossen door op ontdekkingsreis te gaan door de verschillende fantastische werelden.

Hoewel het in de eerste twee delen van Myst nog wel eens ontbrak aan interactiviteit, werd alles goedgemaakt door de overweldigende grafische pracht, de meeslepende soundtrack, het verhaal dat tot in de kleinste puntjes was uitgewerkt en de uitdagende puzzels.

Nu is er dan het derde deel uit de serie, Myst III: Exile.

De speler van deze nieuwe Myst beweegt zich door een reeks verschillende tijdperken of werelden, waarin hij verschillende personen uit eerdere spellen ontmoet. Nieuw is een wraaklustig personage dat zich schuil houdt in een van de werelden, om wraak te nemen op de hoofdpersoon, Atrus. In het begin van het spel overhandigt Atrus een mysterieus boek aan de speler, dat een beschrijving bevat van de D'ni-beschaving. Het wraaklustige personage pakt het boek echter onmiddellijk af.

Door de verschillende surrealistische werelden heen moet de speler het boek weer te pakken zien te krijgen, door allerlei puzzels op te lossen. De speler moet bepaalde handelingen verrichten (zoals het omzetten van een schakelaar, het omhoogzetten van een lift, het openzetten van een sluis) en gewoon goed kijken. Ook lezen is van groot belang omdat de speler onderweg verschillende boeken, (op)schriften en blaadjes met belangrijke informatie tegenkomt.

Nieuw aan deze Myst in vergelijking met de voorgaande reeksen, is dat de speler nu met behulp van de muis 360 graden rond kan kijken. Echt alles is te zien van de verschillende werelden, tot het kleinste steentje. In de vorige Mysts was alles veel statischer. Bij deze Myst stapt de speler in een haast realistische wereld.

De grafische kwaliteit van het spel is erg hoog. Alles is tot in het kleinste detail afgewerkt: de weerspiegeling in het wateroppervlak, de nerven van het hout, de ruwheid van de stenen. Alsof je er echt staat. Dit alles wordt nog eens versterkt door de achtergrondgeluiden. Deuren kraken als je ze opent, vogels tjilpen en de wind hoor je waaien door de bomen van het woud. De speler komt af en toe filmpjes tegen waarbij je je ogen haast niet kunt geloven.

Spannend
Het geluid is van even hoge kwaliteit. De gesproken teksten zijn uitstekend en de acteurs is hun rol op het lijf geschreven. De muziek draagt op zijn zachtst gezegd een steentje bij aan de spannende sfeer. Het spel loopt erg soepel op een niet te zware computer en voor de geringe systeemeisen krijg de speler een prachtig vormgegeven spel terug.

Een groot minpunt is echter dat in de slotscene van het spel, als het wraaklustige personage in het nauw gedreven is door de speler, enkele vloeken te horen zijn. Daardoor is het niet aan te raden om het spel in huis te halen. Helaas, want verder zorgt de game voor urenlang speelplezier.

”Myst III: Exile”, uitg. Ubisoft, Huizen, 2001. Systeemeisen: Pentium II 233 of Macintosh PowerPC 233MHz G3, 64 Mb RAM en 200 Mb ruimte op harde schijf. Prijs: € 45 (ƒ 99).