Windtunneltests Sonic Cruiser afgerondVliegtuigbouwer Boeing heeft de eerste fase van de lage- en hogesnelheidtests in de windtunnel met de Sonic Cruiser afgerond. Hiermee is een belangrijke stap gezet in de vergaring van aanvullende gegevens over de aërodynamische eigenschappen van dit revolutionaire vliegtuigontwerp. De Sonic Cruiser moet inspelen op de nieuwe behoeften van de klant, die sneller en rechtstreeks naar zijn bestemming wil vliegen. Het nieuwste model, dat 100 tot 300 passagiers gaat vervoeren, is het beste antwoord op de vraag: Hoe willen mensen vliegen? aldus de Boeing-topman Mulally eerder dit jaar. Milieuprestatie is een belangrijke factor in het ontwerp van de Sonic Cruiser. Het vliegtuig zal stiller en schoner zijn dan alle voorziene voorschriften eisen en de Sonic Cruiser zal, volgens de fabrikant, zeer brandstofefficiënt zijn. De cruiser gaat vliegen met een kruissnelheid die 10 tot 20 procent hoger ligt dan die van de huidige toestellen. Vluchttijden zullen hierdoor met ongeveer één uur per 5500 kilometer verminderen. Op een vlucht van Parijs naar Los Angeles levert dat zo'n 90 minuten tijdwinst op. Op het traject Londen-Singapore bijna twee uur. De recente windtunneltests bieden waardevolle informatie die zal worden gebruikt om het gehele vliegtuigconcept te evalueren. De specifieke karakteristieken ten aanzien van omvang, bereik, capaciteit en prestaties zullen in antwoord op de behoeften worden ontwikkeld en getest. De eerste resultaten van de hogesnelheidtests in de windtunnel vallen binnen de bandbreedten die kenmerkend zijn voor de eerste tests van een nieuw vliegtuigontwerp, aldus Walt Gillette, vice-president en programmamanager voor de Sonic Cruiser. De testresultaten kwamen overeen met de verwachtingen die we hadden, gebaseerd op de modellen voor dit nieuwe vliegtuig. We zien dit concept als het beloofde nieuwe vliegtuigontwerp dat past in onze toekomstvisie voor de burgerluchtvaart, aldus Gillette. |