Boordcomputer bespaart 11 procent brandstofEen aan de Universiteit Twente ontwikkelde boordcomputer leidt bij personenauto's tot een gemiddelde brandstofbesparing van 11 procent. Binnen de bebouwde kom loopt de besparing zelfs op tot 20 procent. Dat blijkt uit een onderzoek van ir. Mascha van der Voort, die daarop afgelopen vrijdag promoveerde. Het nieuwe adviessysteem is uitgebreid getest. Eerst met een rijsimulator en vervolgens op de weg. De brandstofbesparing wordt voornamelijk veroorzaakt door een veranderd schakelgedrag: bestuurders schakelen eerder naar een hogere versnelling. Daarbij reageren de automobilisten beter op verkeerssituaties en zetten ze vaker de motor uit als ze stilstaan. Mensen denken vaak dat zuinig rijden hetzelfde is als saai en langzaam rijden. Maar dat is niet het geval. Je moet juist stevig optrekken, aldus de promovendus. Ze verwacht dan ook niet dat automobilisten zich op den duur gaan ergeren aan de adviezen van de boordcomputer. Het systeem adviseert chauffeurs hoe ze zuiniger kunnen rijden. Het apparaat is in staat vast te stellen in welke verkeerssituatie de bestuurder zich bevindt en welke manoeuvre hij uitvoert. Vervolgens berekent de computer het meest zuinige rijgedrag. Als het rijgedrag van de automobilist te veel afwijkt van de ideale situatie, krijgt deze gericht advies op een schermpje op het dashboard. Het wegverkeer is een grootverbruiker van fossiele brandstof en een belangrijke bron van luchtvervuiling. Auto's zijn steeds zuiniger en schoner, maar het inefficiënte rijgedrag van automobilisten vaak veroorzaakt door onwetendheid staat in schril contrast met de technische verbeteringen aan voertuigen. De boordcomputer kan volgens Van der Voort zo de markt op. Er is octrooi op het systeem verkregen. Aanvullend onderzoek heeft aangetoond dat het veilig is in gebruik. Bij toepassing op grote schaal zullen verkeersstromen zich stabiliseren en de uitstoot van milieuvervuilende stoffen zal afnemen. |