Sovjet-droom kiest weer luchtruimNa een stilstand van bijna tien jaar koos het grootste vliegtuig ter wereld, de Antonov An-225 Mryia, vorige week maandag weer het luchtruim. Het toestel is eigendom van de Oekraïense vliegtuigbouwer Antonov, die het de afgelopen maanden een flinke opknapbeurt gaf.
Tijdens de opknapbeurt brachten technici in het toestel nieuwe veiligheidssystemen, motoren, navigatie- en communicatiemiddelen aan. Ook is de romp versterkt, zodat nu in totaal 250 ton vracht vervoerd kan worden. Het maximale startgewicht van de gigant bedraagt inclusief brandstof maar liefst 600 ton. Het vliegtuig is 84 meter lang en heeft een spanwijdte van 88,4 meter. Ter vergelijking: een Boeing 747 meet van vleugeltip tot vleugeltip 64,44 meter. De An-225, ooit ontworpen om de Russische Boeran-spaceshuttle te vervoeren, is de grote broer van de eveneens fors uitgevallen An-124. Van de Mryia (Oekraïens voor droom) werden maar twee exemplaar gebouwd, in tegenstelling tot de An-124, waarvan er enkele tientallen van de band rolden. Uiteindelijk vloog maar één An-225 daadwerkelijk. De zesmotorige An-225 werd in 1988 gebouwd onder het regime van de Sovjets. Met het stilleggen van het Boeran-project verloor de Antonov echter zijn belangrijkste taak. De teloorgang van de Sovjet-Unie deed de rest. De reus werd teruggevlogen naar de fabriek in Kiev. De gemoderniseerde An-225 moet deze zomer voor het eerst sinds jaren weer in het westen te zien zijn. Het vliegtuig bezoekt in juni de lucht- en ruimtevaartbeurs Le Bourget bij Parijs. Daarna verhuurt de Antonov-fabriek het toestel voor vrachtvluchten. |