Wetenschap 1 mei 2001

Simulators stellen forse eisen aan speler en apparatuur

Thuis vliegen kan erg leuk zijn

Door A. J. Regterschot
Wie de flightsimulatordagen in luchtvaartmuseum Aviodome bezocht, zonk de moed wellicht in de schoenen. Door het ingewikkelde karakter lijken sommige spellen alleen voor deskundigen weggelegd. Niets is echter minder waar. Programma's zoals Microsoft Flight Simulator 2000 en Combat Flight Simulator II bieden ook voor de geïnteresseerde leek spanning, realiteit, uitdaging en bijzonder ingewikkelde scenario's. Een indruk van de mogelijkheden voor vliegen vanuit de luie stoel.

Het eind vorig jaar gelanceerde Combat Flight Simulator II (CFS II) is het tweede programma van de Amerikaanse computergigant Microsoft dat vliegen en vechten combineert. Al aan de verpakking is te zien dat het programma veel biedt. Fraaie afbeeldingen geven een beeld van de mogelijkheden. Binnenin twee cd-roms en een uitgebreide handleiding, in het Engels. Alle mogelijkheden van het spel staan er uitgebreid in vermeld.

De installatie is eenvoudig. Wel blijkt direct dat een snelle computer zonder meer noodzakelijk is. Onze testmachine is uitgerust met een 800-megahertzprocessor en een heel regiment aan grafische en audiokaarten. Dán gaat het prima, maar een poging om het spel op een langzamere computer te spelen, verzandt in schokkerige beelden.

De speler krijgt eerst een introductie op het scenario. Cartoonachtige beelden en dreunend geluid volgen elkaar op imponerende manier op. Het menu dat volgt, biedt keuze uit het maken van vrije vluchten, snelle gevechtsacties, een missie in je eentje of met grote aantallen vliegtuigen, trainingsvluchten en ten slotte de multiplayer-optie. Daarmee kan via een netwerkverbinding met diverse deelnemers gevlogen worden.

In tegenstelling tot Combat Flight Simulator I speelt de nieuwste versie zich niet in Europa af. CFS II staat geheel in het teken van de geallieerde oorlog tegen de Japanners tussen 1942 en 1945. De vliegtuigen in het spel zien er allemaal fraai uit. Geen hoekige contouren, maar mooie ronde lijnen. De details doen de rest. Het is de moeite waard om voor de start het vliegtuig eens goed te bekijken. Roeren bewegen, mitrailleurs schieten, het intrekken van het onderstel (op de grond niet aan te bevelen) en het opvouwen van de vleugels. Dat laatste is een leuke optie in de Amerikaanse marinevliegtuigen.

Niets vergeten
Bij het starten pruttelt en schokt de motor eerst wat. Opstijgen is niet moeilijk, als je maar weet hoe het moet. Houd altijd de rem vast en start dan pas de motor. Anders zwabber het vliegtuig alle kanten op. Dat is nog het lastigst als je vanaf een vliegdekschip vertrekt. De remedie is daar: flaps naar beneden, remmen vasthouden en vol gas. Dan de remmen loslaten en vooral goed sturen. Een joystick is daarbij haast onontbeerlijk. En niet vergeten om na de start de flaps en het landingsgestel in te trekken.

Na het opstijgen zijn de mogelijkheden legio. Bij deelname aan een missie kun je zelfstandig op je doel afvliegen, maar ook de saaiere stukjes eenvoudig overslaan. Voor beide is wat te zeggen. Het eerste biedt de mogelijkheid het vliegen te leren zonder direct een trainingsmissie uit te voeren. Het tweede betekent gelijk actie. Daarbij kan het ook voor de speler snel afgelopen zijn. Zeker in het meest realistische scenario is het echt link werk. Op dat punt is het voor beginners aan te bevelen het aantal 'vijanden' laag in te stellen. Voor het goed uitvoeren van een missie is veel nodig. Het risico om zelf neergeschoten te worden, is niet uit te sluiten.

Combat Flight Simulator II kent veel positieve punten. Minpunten zijn er echter ook. Allereerst natuurlijk de vraag in hoeverre je oorlogsscenario's mag naspelen. Voert geweld de boventoon, of kan een spel nog onder de categorie behendigheid geschaard worden? Natuurlijk moet iedere speler dit persoonlijk beslissen. Combat Flight Simulator stelt echter het geweld niet op de voorgrond. Het gaat om het vliegplezier. Dat blijkt ook uit de opzet. Als je een missie voorbereidt, maak je een keuze uit vliegtuigtypes. Niet uit piloten. En: bij het hele spel wordt veel van de speler gevergd.

Vliegen met Combat Flight Simulator is een genot als je het spel een beetje onder de knie hebt. Daar gaan wel wat zweetdruppeltjes en mislukte missies aan vooraf. Gelukkig heeft de speler in veel gevallen steun van meevliegende collega-piloten. Zij schieten ook tegenstanders uit de lucht. En grafisch kan op dit moment geen vliegspel aan Combat Flight Simulator tippen.

Net echt vliegen
Hoe de werkomgeving van een echte piloot eruitziet, blijkt bij het starten van Microsoft Flight Simulator 2000 (FS2000). Deze negende versie van de populaire simulator biedt een scala aan mogelijkheden. Zeker met de zogenaamde add-ons; kleine programma's die de speler zelf aan de simulator kan toevoegen. Eén daarvan is Airport 2000 volume 2. Daarmee kunnen extra vliegtuigen en meer details op de grond worden toegevoegd. Een KLM-vlucht vanaf Schiphol krijgt daarmee een realistisch tintje.

Niet voor niets etaleert Microsoft de supersonische Concorde prominent op de verpakking van het spel. Met dat vliegtuig kan in FS2000 voor het eerst gevlogen worden. Het valt trouwens niet mee om die Concorde de lucht in te krijgen. De startbanen van Schiphol zijn maar net lang genoeg. Schiphol niet het enige Nederlandse vliegveld vanwaar een vlucht mogelijk is. Je kunt bijvoorbeeld ook kiezen voor Rotterdam, Leeuwarden, Midden-Zeeland of Teuge. Kies bij die laatste twee wel een ander vliegtuig dan de Concorde, anders ontstaan problemen met de baanlengte. Alle officiële vliegvelden van de hele wereld staan op de drie cd-roms van FS2000.

Vergeleken met voorganger FS98 biedt de nieuwste versie van het programma onder meer realistische weersomstandigheden. En ook de detaillering van de omgeving is er een stuk op vooruitgegaan. Om het idee te hebben dat je echt vliegt, is desalniettemin meer nodig. Airport 2000 van Ubisoft biedt daarvoor mogelijkheden. Inmiddels zijn drie delen van dat programma verschenen. De cd-rom is een van de vele add-ons voor FS2000. Add-ons zijn er in soorten. Op internet is veel ”freeware” te krijgen: gratis programma's, gemaakt door hobbyisten. Daarnaast is er software in de winkel te koop.

Bijzonder aan Airport 2000 is de mogelijkheid om met een gedetailleerde simulatie van Schiphol te vliegen. Het vliegveld blijkt bijzonder gedetailleerd. Weliswaar staat niet alles erop, maar naar de gebouwen van KLM, Martinair en zelfs het failliete Fokker hoef je niet te zoeken. Ook de detaillering van de meegeleverde vliegtuigen laat weinig te wensen over. Van buiten ziet alles er heel echt uit. Binnenin lijkt de cockpit heel compleet. Een Boeing 737 oogt ineens veel gedetailleerder dan in de standaard Microsoft-versie. Ook extra zijn de mogelijkheid om automatisch te remmen bij het gas terugnemen en het Ground Proximity Warning System, dat de piloot met gesproken waarschuwingen en alarmtonen van gevaarlijke situaties op de hoogte houdt. Airport 2000 biedt daarnaast de mogelijkheid om bij vertrek vanaf Schiphol alle procedures te doorlopen die een normale start vereisen.

Handleiding
Wie er uiteindelijk niet in slaagt van de grond te komen, kan een beroep doen op de vliegtuighandleidingen. De belangrijkste staan in een meegeleverd boekje, voor een uitgebreidere versie is een speciaal bestand op de cd-rom te gebruiken.

Flight Simulator 2000 is te krijgen in twee versies: Standard en Professional. De tweede biedt extra vliegtuigen, wat meer trainingsopties en een dikkere handleiding. De standaardeditie is bedoeld voor mensen met weinig ervaring. En voor wie FS2000 eenmaal beu is, volgt binnenkort een nieuwe uitdaging. Dit najaar presenteert Microsoft de opvolger van het programma, Flight Simulator 2002. Die moet dan twee jaar lang computerende huisvaders van de straat houden.

Microsoft Combat Flight Simulator II, WW II Pacific Theater". Minimale sys teemeisen: multimedia-pc met 266 MHz of snellere processor, 32 MB RAM.
Prijs f 99,95
"Microsoft Flight Simulator 2000". Mini male systeemeisen: multimedia-pc met 166 MHz of snellere processor, 32 MB RAM. Prijs: basic f 139,95; professional f 189,95
"Ubisoft/Wilco Airport 2000 volume 2". Minimale systeemeisen: multimedia-pc met 200 MHz of snellere processor, 64 MB RAM. Prijs: f 89,90

Interessante sites:
Microsoft Flight Simulator 2000 homepage

Gratis add-ons voor Flight Simulator

Informatie over Flight Simulator 2000

Microsoft Combat Flight Simulator II homepage

Wilco Publishing, producent Airport 2000 volume 2