Wetenschap | 10 april 2001 |
Kilometerheffing goed voor economieDe plannen in het Nationaal Verkeers- en Vervoersplan (NVVP) om vaste autokosten om te zetten in variabele heffingen kunnen leiden tot belangrijke welvaartsvoordelen. Ook voor bedrijven lijken de voordelen groter te zijn dan de nadelen. Dat concludeert het Centraal Planbureau in zijn werkdocument Mobiliteit en welvaart. Economische effecten van het Nationaal Verkeers- en Vervoersplan 2001-2020 (NVVP). Het NVVP bevat een nieuwe visie op mobiliteit, met een sterkere nadruk op prijzen als beleidsinstrument. Het belangrijkste nieuwe beleid is een combinatie van een vaste heffing per autokilometer en een congestieheffing op filegevoelige plaatsen en tijden. De Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV) berekent dat hierdoor het aantal autokilometers in 2020 niet alleen met 14 procent vermindert, maar ook het tijdverlies door de files met 50 procent wordt teruggedrongen. De opbrengst van de kilometerheffing wordt geheel teruggesluisd in de vorm van een verlaging van vaste autokosten. Deze variabilisatie van autokosten leidt tot een welvaartswinst van 4 à 5 miljard gulden per jaar in 2020. Hiervan moeten de uitvoeringskosten voor kilometerheffing worden afgetrokken. Ook voor het vrachtvervoer heeft de variabilisatie een positief effect, met name omdat de congestie afneemt. Hoewel het zakelijk vervoer relatief veel kilometerheffing betaalt door een hoog aantal kilometers, wordt dit meestal gecompenseerd door tijdwinst, waaraan het zakelijk verkeer een hoge waarde toekent. |