Wetenschap | 3 april 2001 |
Aviodome verhuist naar LelystadDoor H. G. Heiden Voor de aanschaf van vier grote museumstukken, die in totaal 2,5 miljoen gulden kosten, is begroot dat bedrijven en particulieren daarvoor in de buidel tasten. Hiertoe is Aviodome eind vorige maand zijn eerste grote publieksactie gestart. Tot 25 augustus 2001 wordt het Nederlandse publiek warm gemaakt om geld te doneren voor het overbrengen van een Lockheed Constellation vanuit de Verenigde Staten. Hiermee is een bedrag van 650.000 gulden gemoeid. Daarna zet het museum drie sponsoracties op touw die bij elkaar nog eens 1,85 miljoen gulden in het laatje moeten brengen. Actie twee om het themapark in te richten, staat in het teken van de herbouw van het stationsgebouw van Schiphol uit 1928. In dit historische gebouw wordt het kenniscentrum van het museumpark ondergebracht, zoals de Nationale Lucht- en Ruimtevaart Bibliotheek, de Aviodome-archieven en het Fokker-archief. Dit kenniscentrum wordt het centrale punt in Nederland voor alle (historische) luchtvaartinformatie en wordt voor het publiek toegankelijk. Iedereen kan hier terecht voor het opzoeken van technische informatie of het inzien van een van de duizenden boeken en 40.000 banden met informatie. Acties drie en vier behelzen de aankoop van een Douglas DC-8 straalverkeersvliegtuig en de aanschaf van objecten die het themapark moeten aankleden. Beste driemotorige Vliegwaardig maken houdt in dit geval onder meer in dat er een vierde motor op de kop moet worden getikt, want de Connie heeft er nog maar drie. Nu stond het toestel in de jaren vijftig wel bekend als het beste driemotorige vliegtuig wereld, maar dat was vanwege het feit dat er tijdens de vlucht regelmatig een motor uitviel. Uiteraard mag het toestel alleen op vier motoren de plas over. Van de Noort: Zo'n motor kost ongeveer 60.000 gulden en daar zijn we naarstig naar op zoek. Als kopen niet lukt, Connie-motoren zijn erg schaars, kunnen we er waarschijnlijk één lenen van een organisatie in Amerika die nog met een Constellation vliegt. Vooruitstrevend Het stationsgebouw van Schiphol vormt op zichzelf ook een diorama. Het gebouw zal het vertrekpunt zijn voor rondvluchten met historische vliegtuigen. Meer dynamiek en meer attracties zijn de sleutelbegrippen bij de inrichting van het luchtvaartpark. Behalve met het museum en het kenniscentrum wordt het NLTP uitgerust met een operationele hangar, een aerotheater, infrastructurele voorzieningen en horeca- en congresfaciliteiten. Deze zes modules zullen volgens Aviodome niet tot een pretpark leiden. De ideële doelstelling van het museum het beheren, behouden en tentoonstellen van de Nederlandse luchtvaartgeschiedenis blijft vooropstaan. Om de continuïteit van het feitelijke museum te waarborgen en de exploitatie dekkend te houden, zijn commerciële activiteiten echter wel noodzakelijk. Techniek speelt de boventoon in de operationele hangar. Hier worden ruimten ingericht waarin aan vliegtuigen gesleuteld wordt. Zo zal het publiek er de restauratie van een vleugel van een oude Fokker F.7a kunnen volgen zonder de technici in hun werk te hinderen. Verenigingen van historische vliegtuigen kunnen in de hangar hun vloot stallen en onderhouden. De Douglas DC-2 Uiver, die Aviodome in 1999 al met steun van het Nederlandse publiek naar Nederland haalde, krijgt hier ook een plaats. Het toestel staat nu in de zogenoemde Uiverdome op Lelystad. Boete Hoewel de Nederlandse regering de buidel officieel dichthoudt, heeft Aviodome wel uitzicht op een bijdrage van 5 miljoen gulden van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Onder voorwaarde dat luchthaven Schiphol een boete betaalt. Dat was leuk om te horen, zegt Van de Noort. In zijn stem klinkt nog steeds verbazing over dit bericht, dat hij enkele weken geleden vernam. Schiphol heeft van minister Netelenbos een boete van 5 miljoen gekregen vanwege overschrijding van de geluidsnormen in 2000. Als de luchthaven die boete betaalt, geeft Netelenbos het bedrag aan Aviodome als bijdrage voor het themapark. We moeten afwachten of dit doorgaat, want Schiphol is tegen de boete in beroep gegaan. Bezoekers Informatie over de publieksacties: Aviodome, tel. 020-4068000. | Relevante website: |