Wetenschap 27 februari 2001

„Toerist boekt geen hotel via internet”

Door J. Reijnoudt

Nog geen tien jaar geleden was de aspirant-wereldreiziger vrijwel volledig afhankelijk van de mondelinge informatie van een goed opgeleide specialist achter de balie van het reisbureau. Nu zijn er klanten die al een compleet vluchtschema op zak hebben als ze voor een hotel of een camper nog even langsgaan bij de reiswinkel. „Na zorgvuldige controle moeten wij dan soms zeggen dat de vluchten hier of daar toch net niet zullen aansluiten. Het gebeurt dat een klant dan naar een ander reisbureau gaat, omdat ze ons niet willen geloven”, zegt Astrid Baks van ”Australia + New Zealand Travel Centre” aan de Vijzelstraat in Amsterdam.

Air Trade heet het bedrijf waar Baks werkt, „en omdat het allemaal wat te veel werd, zijn er voor verschillende gebieden in de wereld onderafdelingen ontstaan; Australia + New Zealand Travel Centre is er daar een van.”

Een van de belangrijkste voordelen van internet vindt Baks dat veel nieuwsgierige bellers voor de prijs van een vliegticket nu op internet kijken, daar misschien wel uren zoeken en uiteindelijk dan een ticket bestellen. „Vroeger hadden we heel veel van die telefoontjes. Je gaf enkel informatie en je verdiende er niets aan. En of klanten nu aan de balie of via internet een ticket bij ons kopen, dat maakt voor onze winst niet uit.”

Dat wordt anders als de klant, die bijvoorbeeld naar Egypte wil, zelf via internet in Caïro een hotelletje zoekt en boekt en daar voor een weekje ook nog een huurauto regelt. Vaak is het veel leuker om op internet enkele tientallen hotels te bekijken –tot in de kamers toe– dan bij het reisbureau in een Noord-Afrika-gids te bladeren waarin Caïro maar twee of drie hotels blijkt te hebben.

„Alleen de ervaren internetter doet zoiets. Veel mensen vertrouwen dat niet: een hotel boeken via internet. Ben je zeker van je reservering? Vaak komt er een creditkaart aan te pas; veel klanten zijn dan bang voor fraude”, is Baks' ervaring.

Bereidt Baks' bedrijf zich al volop voor op die ontwikkelingen? „Eerlijk gezegd, op korte termijn niet. Onze website www.vliegwinkel.nl is net open. Daar heb ik zelf nog niet eens gekeken. Dat moet ik nodig doen.”