Wetenschap | 27 februari 2001 |
Financiën en economieHet merendeel van de sites op het world wide web is van zakelijke aard. Er wordt informatie gegeven over een bedrijf of een beroepsgroep. Er zijn sites te vinden van een behoorlijke complexiteit, die tevens dienen als visitekaartje. Een voorbeeld is de in Nederland relatief onbekende bank Insinger de Beaufort, www.insinger.com. De 'binnenkomer' is wat kaal, maar verder gepaste informatie in een lay-out die iets uitstraalt van de eigenaar. Een site hoeft helmaal niet ingewikkeld te zijn om toch de nodige informatie te geven en om mooi te zijn. Wie www.verloop.nl intikt, krijgt zo'n tien pagina's bedrijfnieuws en weet genoeg. Douwe Egberts, www.de.nl, heeft een heuse studiezaal maar ook een interactief deel waar de bezoeker een kijkje kan nemen in de fabriek. Een melange van zakelijkheid en reclame. Dat moet wel, want internet wordt door een breed publiek bezocht. Vandaar ook de mededeling op de homepage dat het nieuwe geschenkenboekje uit is en on line kan worden besteld. Via de e-commercesites valt veel meer on line te bestellen. Een voorbeeld van een site met reclame en e-commerce is www.rehomy.nl, leverancier van houtbewerkingsmachines met dezelfde naam. Om een uitgever te noemen: www.sdu.nl, Sdu-uitgevers, levert ook op digitale bestelling. Van een geheel ander aard zijn de sites die zich met de beurs bezighouden. Www.beleggersbelangen.nl is een voorbeeld. Voor sites in deze sector geldt wel in het bijzonder dat de klant beslist wat hij nodig heeft, dat hij zelf de (prijs)vergelijking moet doen en de leveringsvoorwaarden in de gaten moet houden. En dat er ook een ethiek van het zakendoen is. |