Vergelijking van klassieke kerktelefonie en drie alternatieven
Klassieke kerktelefonie Kerktelefoon via kabel ISDN-inbelcentrale Kerktelefoon via internet
Voordelen:

+ Niet-tijdsgebonden tarief, niet betalen per minuut

+ Geluidskwaliteit uitstekend (50-16.000 hertz)

+ Stabiele verbinding

 

Voordelen:

+ Niet-tijdsgebonden tarief

+ Geluidskwaliteit uitstekend

+ Flexibel systeem

+ Geen aansluitkosten

+ Goed inzetbaar bij bejaarden- of verzorgingstehuizen 

Voordelen:

+ Flexibel systeem

+ Geen aansluitkosten

+ Overal te beluisteren
 

Voordelen:

+ Flexibel systeem

+ Geen aansluitkosten

+ Geluidskwaliteit uitstekend

+ Overal te beluisteren
 

Nadelen:

– Hoge aansluitkosten

– Bij lange verbindingen last van brom, overspraak en lagere geluidskwaliteit

– Extra aansluitkosten bij andere nummercentrale (trunkaansluiting)

– KPN is log lichaam, tien weken aansluittijd is niet uitzonderlijk

 

Nadelen:

– Niet iedereen heeft kabelaansluiting (principiële bezwaren, buitengebieden)

– Verzorgingsgebieden van kabelmaatschappijen vallen soms niet samen met grenzen van kerkelijke gemeenten

– Afhankelijkheid van kabelmaatschappij

 

Nadelen:

– Tijdsgebonden tarief, betalen per minuut

– Geluidskwaliteit minder (300 - 3400 hertz, te vergelijken met middengolfradio, geschikt voor spraak maar minder voor zang)

– Onduidelijk of KPN op lange termijn (>10 jaar) ISDN blijft ondersteunen

– Luisteraar is niet telefonisch bereikbaar tijdens de dienst 

Nadelen:

– Tijdsgebonden tarief, betalen per minuut

– Techniek nog niet volledig ontwikkeld

– Luisteraar is niet telefonisch bereikbaar tijdens de diens

Kosten: 

ƒ 36 per maand per abonnee

ƒ 230 eenmalige aansluitkosten per abonnee

Kosten:

De kosten voor kerktelefoon via de kabel zijn niet eenvoudig uit te rekenen. In een voorbeeldberekening is de LOK uitgegaan van een kabelnet met 20.000 (algemene) aansluitingen. De berekening gaat uit van de situatie waarin ten minste vijf kerken meedoen, met in totaal 150 abonnees.

 

Kosten:

De kosten voor het inbelsysteem bestaan uit diverse componenten: aanschaf van een inbelcentrale, aansluitkosten voor KPN, abonnementskosten voor de lijnen bij KPN, installatie- en onderhoudskosten, aanpassingen aan het kerktelefoonkastje en belminuten. De inbelcentrale zelf is de duurste component. Onderstaande berekening is een indicatie. Zie voor een uitgebreide berekening de specificaties per leverancier van ISDN-inbelcentrales.
 

Kosten:

De kosten zijn gebaseerd op vijftig deelnemende kerken.
 

 

Totale kosten: 

Bij 30 abonnees:

ƒ 15.298 per kerk per jaar

ƒ 42,50 per abonnee per maand

Bij 120 abonnees:

ƒ 61.192 per kerk per jaar

ƒ 42,50 per abonnee per maand

Gebaseerd op 20 procent mutaties per jaar en 10 procent trunkaansluitingen.

Niet meegerekend: installatie in de kerk en kastjes bij abonnees.

Totale kosten: 

Bij 30 abonnees:

ƒ 10.564 per kerk per jaar

ƒ 29,35 per abonnee per maand

Bij 120 abonnees:

ƒ 23.638 per kerk per jaar

ƒ 16,42 per abonnee per maand

Hierbij zijn alle kosten meegerekend.

Totale kosten:

Bij 30 abonnees:

Investering ƒ 13.000-25.000

ƒ 22.000 per kerk per jaar

ƒ 60 per abonnee per maand

Bij 120 abonnees:

Investering ƒ 48.000 – 115.000

ƒ 86.000 per kerk per jaar

ƒ 60 per abonnee per maand

Totale kosten:

Bij 30 abonnees:

Investering ƒ 15.540

ƒ 12.067 per kerk per jaar

ƒ 33,50 per abonnee per maand

Bij 120 abonnees:

Investering ƒ 56.940

ƒ 45.605 per kerk per jaar

ƒ 31,70 per abonnee per maand

De kosten omvatten de zendapparatuur, de abonnementen en ontvangstkastjes, en zijn gebaseerd op een afschrijving over vijf jaar, 3 procent onderhoud en twintig uur belminuten.

Alle genoemde bedragen zijn inclusief 17,5 procent BTW.