Wetenschap 29 augustus 2000

Millennium Jet en NASA studeren op eenpersoonsheli

De luchtscooter komt eraan

Door G. ten Voorde
Met de 'luchtscooter' naar je werk. Binnen afzienbare termijn moet het kunnen. Het Amerikaanse bedrijf Millennium Jet werkt –met steun van de ruimtevaartorganisatie NASA– aan de bouw van een open eenpersoonsheli. De SoloTrek XFV mag zich over drie weken in de windtunnel bewijzen. Het ontwerp oogt futuristisch. En dat is het ook.

Het idee spreekt zonder meer tot de verbeelding. De bestuurder stapt in, doet z'n gordel om, start de motor en bedient met twee simpele joysticks het complete toestel. Twee afgeschermde rotorbladen zorgen ervoor dat de machine als een helikopter stijgt en daalt. De kantelbare fans zijn eveneens verantwoordelijk voor de horizontale voortstuwing. De SoloTrek vliegt meer dan 120 kilometer per uur en slaagt er met een volle tank in zo'n 250 kilometer af te leggen.

Tenminste... als het veelbelovende prototype z'n computerberekeningen in de praktijk waarmaakt. Op 18 september mag de SoloTrek zich bewijzen in een windtunnel van de NASA. Op de planning staan 350 tot 400 proeven om de luchtwaardigheid van de machine te testen. Millennium Jet verwacht binnen enkele weken de resultaten te kunnen publiceren.

Droom
„We dromen al jaren over zo'n machine”, zegt oud-marinepiloot Michael Mosier, directeur van Millennium Jet. „De droom begint nu werkelijkheid te worden.” De ontwikkeling van de SoloTrek is net zo belangrijk als de introductie van de auto honderd jaar geleden, meldt Millennium Jet, niet lijdend aan zelfonderschatting. Technische specificaties over motortype, aantal pk's, hefvermogen, brandstofvoorraad en uitrusting houdt Mosier voorlopig nog even achter z'n kiezen.

Een prijs van de ultracompacte vliegmachine is nog niet bekend. De SoloTrek bevindt zich op dit moment nog in de ontwikkelings- en testfase, benadrukken de initiatiefnemers. De prijs voor een luchtscooter is waarschijnlijk vergelijkbaar met de aanschafkosten van een duur type sportwagen, aldus Millennium Jet.

Als klantenkring denkt Mosier in eerste instantie aan de krijgsmacht, de politie en hulpverleningsdiensten. De SoloTrek moet uitstekend dienst kunnen doen bij –bijvoorbeeld– de achtervolging van ontsnapte boeven. De geringe omvang van de luchtscooter biedt bovendien grote voordelen bij de inzet als traumaheli. Directeur Mosier sluit niet uit dat er op langere termijn ook een versie voor particulieren op de markt komt.

De grootste nachtmerrie voor een piloot van het futuristische toestel moet een haperende of zelfs helemaal uitvallende motor zijn. Want bij een beetje motorstoring valt de SoloTrek waarschijnlijk als een baksteen uit de lucht. Van veel draagvermogen kan het ontwerp niet worden beschuldigd. Millennium Jet monteert daarom ”early warning sensors” op de luchtscooter, die de bestuurder vroegtijdig moeten informeren over dreigende problemen. Bovendien moet de personal heli ook op drie van de vier cilinders veilig kunnen landen.

Het prototype is nog niet uitgekristalliseerd. De Amerikaanse firma, gevestigd in de hightechomgeving van Silicon Valley, studeert nog op een betere bescherming tegen wind en regen. In het ergonomische ontwerp zijn al maatregelen genomen tegen optredende vermoeidheidsverschijnselen bij de bestuurder.

Afwachten
De NASA levert technische support aan de SoloTrek. De ruimtevaartorganisatie is enthousiast, maar wil niet te vroeg juichen over het ambitieuze project. Eerdere projecten zijn roemloos gecrasht. In 1970 slaagde de zogeheten Rocket Belt erin een vlucht van 30 seconden te maken. William Warmbrodt van het NASA Ames Research Centre in Californië zegt daarom de onderzoeksresultaten van het nieuwe prototype geduldig af te wachten. Hij wijst erop dat de ontwikkeling van een eenpersoonsvliegmachine een ingewikkeld karwei is. „Maar het brengt ons zeker een stap voorwaarts.”

Relevante websites:

De website van de SoloTrek luchtscooter:
www.solotrek.com

De website van een luchtvaartmuseum dat ook aandacht besteedt aan het enige echte vliegende tapijt:
www.hiller.org

De Rocket Belt is een soort raketmotor waarmee iemand korte tijd in de lucht kan blijven:
www.canosoaurus.com