Wetenschap 23 mei 2000

Video's, cd's en
cassettes de deur uit

Door R. A. Hertog
Compact discs, audiocassettes en videobanden gaan verdwijnen uit de huiskamer. In plaats daarvan krijgen we personal televisie, personal audio en personal video voorgeschoteld. Dat voorspelt Paul de Bot, manager Philips Digital Networks. „Technisch is het allemaal al mogelijk, we moeten alleen de dingen nog even samenvoegen.”

De Bot sprak vorige week tijdens de negende internationale World Wide Web Conference in Amsterdam over de samensmelting van internet- en televisietechnologie. Internet zal de woonkamer veranderen, denkt de Philips-manager. De cd-speler gaat de deur uit. „Muziek hebben we nu nog op een cd'tje, maar eigenlijk is het niet meer nodig om geluid in fysieke vorm in de kast te hebben staan. Via een internetverbinding gaan we in de toekomst muziek ophalen. Als de verbinding maar snel genoeg is en als je er maar toegang toe hebt.”

Ook de radio gaat verdwijnen, volgens De Bot, en televisie en computer worden met elkaar verenigd.

Hij verwacht dat tv en radio gepersonaliseerd worden. „Je geeft aan de computer door wat je interesseert en vervolgens wordt datgene wat je wilt zien en horen van internet geplukt. Tussendoor word je vergast op personal videoreclamemateriaal, toegespitst op je wensen.”

Computers die je kennen en precies die informatie leveren waar een mens op zit te wachten. Dat klinkt erg mooi, „maar”, zegt de Philips-man, „er zijn nog wel wat hobbels te overwinnen voordat het zover is. Bijvoorbeeld: Wie is wie op internet en hoe weet ik dat zeker?”

Misbruik
Privacy is een ander belangrijk punt. Computers brengen je gedragingen op internet in kaart en kunnen daar een aardig beeld van schetsen. De Bot: „De buren hoeven niet te weten wat ik koop. Mijn creditcardnummer moet geheim blijven. De zaken waar ik elektronisch aankopen doe, moeten betrouwbaar zijn, en de mensen die daar werken moeten geen misbruik kunnen maken van mijn gegevens.”

Voor leveranciers van elektronische diensten is het belangrijk dat er een goede bescherming van de copyrights komt. „Daarom zal er op veel plekken eerst betaald moeten worden voordat de gebruiker toegang krijgt. Daarnaast moet het onmogelijk worden gemaakt om illegale kopieën te produceren. En als dat laatste toch lukt, moet dat soort praktijken opgespoord kunnen worden.” Philips is daarom bezig met het maken van watermerken in videobeelden. De kunst is die zodanig aan te brengen dat ze de kwaliteit van het beeld niet verstoren en dat hackers ze niet kunnen verwijderen.

Huiskamerprincipes
Voor het samengroeien van televisie- en internettechnologie moet in de Philips-optiek aan de ”huiskamerprincipes” voldaan worden. „Dat betekent dat er geen crashes mogen optreden die het herstarten van het apparaat nodig maken”, zegt De Bot. „Het apparaat moet ook meteen werken en niet een starttijd van twee minuten hebben. Verder moet het een apparaat zijn dat gemakkelijk te installeren en te gebruiken is. Je moet op een simpele manier kunnen kiezen uit internet, tv, telefonie en berichtenverkeer.”

In de visie van de Philips-manager moet het omgaan met berichten flexibeler worden. „Je moet als dat beter uitkomt kunnen luisteren naar je e-mail en je voice-mails kunnen lezen.”

Ondanks de problemen die overwonnen moeten worden is De Bot ervan overtuigd dat internet de woonkamers zal binnendringen. „We weten alleen de datum nog niet precies.”