Kosten voor Big Dig lopen uit de handDoor K. R. Corver en R. R. Zeeman De kosten voor het enorme project ter verbetering van Bostons infrastructuur de Big Dig, de grote kuil lopen enorm uit de hand. Bij de eerste ramingen van het project in 1985 werden de kosten becijferd op 2,6 miljard dollar (6 miljard gulden). Bij de laatste correctie heeft de beheerscommissie (de Turnpike Authority) de totale kosten geraamd op 12,2 miljard dollar. Volgens ingewijden zal dat bedrag oplopen tot minstens 14 miljard. Een kostenoverschrijding van 440 procent dus. Gouverneur Paul Celluci van Massachusetts verdedigt de zaak. Niemand heeft ooit een definitieve prijs berekend voor dit project, aldus Celluci. Dat mag een geruststelling zijn voor de Bostonians, maar de Turnpike Authority heeft al wel aangekondigd dat de tolgelden voor de verschillende stukken van dit megawerk omhooggaan. HBG, dat als Interbeton Inc. betrokken is bij een aantal Big Dig-projecten, heeft geen last van de stijgende kosten. Wij komen soms wel voor onverwachte problemen te staan, die meer geld kosten dan is begroot, maar het vinden van dat geld is een taak voor de politiek, aldus Geoff Collins, onderdirecteur van Interbeton. Intussen buigen de Amerikaanse beurscommissie (SEC), het ministerie van Transport en het Congres in Washington zich over de enorme kostenoverschrijding. Die overschrijding wordt deels gefinancierd door uitgave van obligaties door de staat Massachusetts, die naast de stad Boston ook bij het project betrokken is. Tijdens een bespreking over de verdere financiering van het project in januari werd door gouverneur Celluci niet gesproken over de laatste kostenoverschrijding van 1,4 miljard dollar (3,1 miljard gulden) die begin deze maand werd bekendgemaakt. De SEC (Securities and Exchange Commission) wil nu weten of de staat Massachusetts beleggers willens en wetens om de tuin geleid heeft. Federaal minister van Transport Rodney Slater is daar ook benieuwd naar. De federale overheid heeft miljarden in het project gestoken. Op 1 februari kreeg de minister nog schriftelijk van de projectleiders te horen dat de kosten geraamd werden op 10,8 miljard dollar. Een paar dagen later horen wij dat dat cijfer niet klopte en dat er 1,4 miljard bijkomt. Ik wil nu in de eerste plaats een nieuw financieel overzicht. Een overzicht dat klopt. Bovendien wil ik weten hoe er met onze federale bijdrage wordt omgesprongen. Dat is belastinggeld en wij kunnen dat niet in een bodemloze put storten, aldus Slater. De Republikein Frank Wolf, voorzitter van de begrotingscommissie van het Huis van Afgevaardigden in Washington, wil zelfs dat er een strafrechtelijk onderzoek wordt ingesteld naar de dramatische kostenoverschrijding. Minister van Transport Slater is het eens met de beschuldiging van verregaande slordigheid, maar zegt dat zijn ministerie nog geen opzettelijke misleiding heeft vastgesteld. Mocht dat blijken, dan zullen wij zeker gerechtelijke stappen ondernemen. |