Wetenschap 28 maart 2000

EO biedt vanaf mei
gefilterd internet aan

Van onze wetenschapsredactie
HILVERSUM – De Evangelische Omroep (EO) gaat vanaf 15 mei samen met World Online gefilterde internettoegang aanbieden. Dat heeft EO-directeur Andries Knevel vanmiddag in Hilversum bekendgemaakt.

De EO introduceert twee verschillende abonnementsvormen: een voor de 'normale' gebruiker en een voor de consument die veel op internet zit. De abonnementskosten in het eerste geval bedraagt 10 gulden per maand of 100 gulden per jaar, de 'heavy user' betaalt 20 gulden per maand of 200 gulden per jaar. Bovendien hoeft die geen 1,05 per minuut voor de helpdesk te betalen, maar het normale tarief.

Internetprovider World Online zal de technische kant verzorgen, regelt de helpdesk en beheert de webservers, de EO levert de content en zorgt voor de filtering.

Deze filtering is tweeledig. Allereerst zal via het filter X-Stop een ruwe schifting worden gemaakt, daarna zal een community de kans op ongeoorloofde informatie tot een minimum moeten zien beperken. De EO is behalve met X-Stop in gesprek met andere internetfilters, waaronder ClickChoice.

De community bestaat uit een groep abonnees die de EO attendeert op sites die volgens hen niet verantwoord zijn en toch door de filtering zijn gekomen. Daarnaast komt er een groep gebruikers die heel gericht sites gaat beoordelen. Ook zal deze groep blijven zoeken naar sites die niet in het EO-pakket thuishoren.

De community is er nog niet en de criteria waaraan sites moeten voldoen, is ook nog niet helemaal duidelijk. In ieder geval zullen grove uitingen van porno, godslastering, geweld en racisme niet toegelaten worden. De Playboysite wordt bijvoorbeeld in ieder geval niet doorgelaten, evenals die van de Vereniging voor Vrijwillige Euthanasie. De website van homo-organisatie het COC mag van Knevel alleen door als de informatie op die site niet wervend is bedoeld. Computerspelletjes moeten wel behoorlijk agressief zijn, wil de EO ze tegenhouden.

„Het providerschap past in onze missie om het Evangelie te verbreiden via media”, zegt Knevel. De omroep denkt dat ze dit beter bereiken door zelf provider te zijn, omdat ze dan niet afhankelijk van anderen zijn.

De kans is klein dat de consument die een EO-abonnement zal nemen ongeoorloofde informatie op zijn beeldscherm krijgt, denkt ir. J. W. Bosman, clustermanager Jeugd & Nieuwe Media. „10 procent van de informatie op internet is rommel. Ik schat dat we daarvan 90 procent tegenhouden. Dan houden we dus 99 procent verschoond internet over.”