Wetenschap 1 februari 2000

Gratis berichtendienst XOIP binnen korte tijd populair

Luisteren naar e-mails in de auto

Door W. L. van der Staaij
„Goedemiddag. U heeft drie e-mails, twee faxen en een voicemail ontvangen. Wilt u nu uw e-mails beluisteren?” Een Amsterdams internetbedrijf komt met zijn gratis berichtendienst tegemoet aan de consument die zélf zijn bereikbaarheid wil bepalen. XOIP heet de nieuwe service die e-mail, voicemail en fax combineert. Via één gewoon telefoonnummer.

„In Europa zijn we een van de eersten die met deze dienst op de markt komen. Wat drie jaar geleden nog een dure service voor zakenmensen was, is sinds een jaar gratis beschikbaar voor de consument”, zegt Michiel van Kuyen, medeoprichter en -eigenaar van XOIP. „Met XOIPen ben je veel beter bereikbaar en kun je overal ter wereld persoonlijke berichten ontvangen”, zo vat hij de voordelen samen. XOIP, de afkorting van alles (X) Over Internet Protocol, staat inmiddels als merknaam in heel Europa geregistreerd.

Het afluisteren van voicemailberichten via e-mail en het lezen van faxen via diezelfde elektronische postbus is eenvoudig. Iedere gebruiker krijgt van het Amsterdamse bedrijf een gewoon telefoonnummer. Op dat zogenaamde XOIP-nummer kunnen zowel voicemail- als faxberichten binnenkomen. Binnen zestig seconden kan de ontvanger het bericht via zijn elektronische postbus openen. De fax is te lezen als tiff-file, de voicemail te beluisteren als wav-bestand. „Je hoeft dan niet steeds naar het faxapparaat te lopen.” De service is dus ook handig voor mensen die thuis geen fax bezitten. Ze kunnen nu faxen ontvangen in hun elektronische postbus.

Het internetbedrijf heeft het tij mee. Het aantal –gratis– internetgebruikers neemt snel toe en de belangstelling voor gratis diensten eveneens. Toch sluit Van Kuyen niet uit dat de gebruiker op termijn moet betalen voor XOIP. „Momenteel loont een dienst waarvoor je moet betalen niet, maar hoe zich dat in de toekomst ontwikkelt, is onduidelijk. Mochten we ooit geld gaan vragen voor onze diensten, dan zullen die iets extra's moeten toevoegen. De huidige diensten blijven altijd gratis.”

Belinkomsten
Het gebruik van XOIP is gratis, maar Van Kuyen benadrukt dat hij geen eigenaar is van een liefdadigheidsinstelling. „We zijn commercieel. Het is een fabeltje dat iets 'zomaar' gratis is. Bedrijven willen links- of rechtsom geld verdienen. Wij krijgen dat via advertentieopbrengsten en omdat we een percentage van de belinkomsten ontvangen.” KPN eet van twee walletjes, want elke voicemail of fax levert twee keer belminuten op: van de verzender naar XOIP en van de ontvanger naar zijn e-mailprovider om het XOIP-bericht op te halen.

Hoeveel belminuten de diensten XOIP opleveren, wil Van Kuyen „uit concurrentieoverwegingen” niet zeggen, „maar het zijn er ettelijke honderdduizenden per maand.” Daarvoor zorgen de klanten. En die blijven komen. In zes maanden tijd zagen de acht XOIP-personeelsleden het klantenbestand oplopen naar 100.000 gebruikers.

Dat zijn er nog niet genoeg, vindt de eigenaar. „Het voornaamste doel dat we nu voor ogen hebben, is groei. Het maken van winst is nog totaal niet belangrijk. We moeten eerst een marktpositie verwerven. Daarom zijn investeringen nu noodzakelijk. Het aantal gebruikers moet zo snel mogelijk naar de 1 miljoen.”

XOIP mikt daarvoor niet alleen op de Nederlandse markt, maar kijkt ook over de grenzen heen. In België en Groot-Brittannië is het bedrijf naarstig op zoek naar telefoonnummers, om daar dezelfde diensten aan te kunnen bieden. „Onze doelgroep is enorm groot. Iedereen die op internet zit, is een potentiële klant”, zegt Van Kuyen.

Concurrentie
XOIP is in Nederland momenteel het enige bedrijf dat deze gratis service biedt. In Amerika gingen bedrijven zoals Efax en Jfax het Amsterdamse internetbedrijf voor. KPN presenteert dit kwartaal echter een soortgelijke dienst. Alle abonnees van Het Net, de internetprovider van KPN, kunnen deze gratis dienst gebruiken. Van Kuyen is niet bang voor de plannen van KPN: „Concurrentie is leuk. Een markt zonder concurrentie is geen markt. Het bewijst juist dat je op de goede weg bent. Bovendien vechten wij niet om het laatste procentje wasmiddel. Deze markt is zo groot dat ik er niet van wakker lig dat ik meer concurrenten krijg.”

Het aantal XOIP-diensten wil Van Kuyen op termijn flink uitbreiden. Hij denkt dat de klanten binnen enkele maanden al e-mail kunnen beluisteren, bijvoorbeeld via de mobiele telefoon. Een programma van Lernout & Hauspie zet binnengekomen e-mail om in een spraakbericht.

„Alle denkbare opties zijn mogelijk via internet. Ik denk bijvoorbeeld aan het e-mailen naar een faxtoestel. Dat is wel net zo makkelijk. Hoef je de computer niet elke keer aan te zetten om te kijken of er nieuwe e-mail is. Het faxapparaat krijgt een totaal andere functie. Straks rollen er alleen nog e-mails uit. Is het niet mooi als een grootmoeder via de fax kan communiceren met haar e-mailende kleinzoon in Australië?”

Relevante website:
XOIP BV