Wetenschap11 januari 2000

Informatie strategische
factor in transportsector

Door T. Netelenbos
De economische ontwikkeling zal leiden tot een verdere groei van de wereldhandel, de consumptie en vraag naar geproduceerde goederen. Daarbij is het minder duidelijk of die toenemende vraag ook zal leiden tot meer transport.

Het antwoord is namelijk afhankelijk van de vraag hoe productieprocessen en de logistiek worden ingericht. Hierbij wordt een groot beroep gedaan op de inventiviteit van het producerend en het transporterend bedrijfsleven. Want Nederland moet niet alleen economisch goed blijven draaien, maar ook bereikbaar blijven. Nederland heeft bewezen dat het goed is in die tak van sport. Maar het speelveld verandert snel en ingrijpend. Informatie wordt meer en meer een strategische factor.

Hoe snel deze ontwikkelingen zullen verlopen en waar we precies zullen uitkomen, is moeilijk te voorspellen. Om de groei van het goederenvervoer los te koppelen van de economische groei is echter een zogenaamde transportefficiënte economie nodig.

Technologische innovaties zijn essentieel om tot zo'n economie te komen. Ik zoek daarom voortdurend naar mogelijkheden om deze innovaties te stimuleren. Uitgangspunt is daarbij het belang om de kennis en het innovatievermogen te vergroten in alle lagen van het verkeers- en vervoerssysteem en de economie.

Uitwisseling
Verkeer en Waterstaat werkt samen met een groot aantal partijen hard aan die kennisinfrastructuur. Ik wijs op het Electronic Data Interchange-project (EDI). Verschillende partijen in een intermodale keten maken daarin afspraken over informatie-uitwisseling en stellen hun interne systemen daarop af. Voor dit gemeenschappelijk belang is een gecoördineerde aanpak nodig.

In dit geval gebeurt dat via Port CommunITy Rotterdam met steun van het ministerie. Verkeer en Waterstaat subsidieert al enige jaren de aparte leerstoel transporttechnologie aan de TU Delft. Via interactieve processen en concrete pilotprojecten zoeken we naar innovaties in de huidige ingewikkelde vormen van vervoer en infrastructuur.

De Cargo Card is een goed voorbeeld van zo'n complex innovatieproject. Het Centrum TransportTechnologie heeft dit begin jaren negentig met subsidie van de overheid opgepakt onder de naam Smartcard. Samen met een groot aantal (publieke en private) partijen is intensief gewerkt aan een prototype en het uitwerken van allerlei organisatorische zaken.

Dat is geen gemakkelijk proces. De inburgering van ICT en de inspanningen van PortCommunITy Rotterdam hebben het project de laatste jaren echter in een stroomversnelling gebracht. Kinderziektes zijn inmiddels overwonnen, terwijl steeds meer partijen gebruikmaken van de Cargo Card.

Logisch
Dat een dergelijke innovatie, met zulke grote voordelen, totstandkomt, lijkt logisch. Maar in de praktijk blijkt het toch de nodige tijd te vergen. Realisering lukt alleen met een gezamenlijke aanpak. Zeker geen ongewoon verschijnsel bij innovatieprojecten. Als de wil tot samenwerken echter aanwezig is, kunnen er mooie dingen tot stand worden gebracht. De combinatie van het EDI-project en Cargo Card maakt een grote efficiencysprong mogelijk waar iedereen van kan profiteren.

Ik wil de Port CommunITy Rotterdam en alle andere betrokkenen daarom van harte feliciteren met deze prestatie. De nieuw opgedane kennis moet echter niet in Rotterdam blijven steken. We moeten ons er juist gezamenlijk voor inzetten dat de Cargo Card ook gebruikt gaat worden bij andere knooppunten, zoals inlandterminals. Daar hebben we allen baat bij, want de voordelen van Cargo Card zijn nog groter als de hele logistieke keten meedoet.

Mevrouw T. Netelenbos is minister van Verkeer en Waterstaat