15 september 2001 |
Luchtvaartmaatschappijen lijden vele tientallen miljarden guldens verliesAanslagen leiden tot prijzenoorlogDoor G. ten Voorde De beslissing van de Federal Aviation Administration (FAA), de Amerikaanse luchtvaartautoriteit, om het luchtruim af te sluiten voor alle commercieel vliegverkeer heeft deze week geleid tot een wereldwijde chaos in het luchtverkeer. Alle vluchten naar de VS zijn geannuleerd en talloze andere vertraagd. Gemiddeld vliegen er op een doordeweekse dag meer dan 4000 commerciële en militaire toestellen in het Amerikaanse luchtruim. Recordverliezen Ongeveer 4000 van de 12.000 commerciële luchtvaartmaatschappijen vliegen niet sinds de aanslagen met vier gekaapte toestellen. De Amerikaanse markt vertegenwoordigt een waarde van rond de 1 miljard dollar per dag, aldus de IATA. De luchtvaart staat al geruime tijd onder druk. Een week geleden gingen wij nog uit van een verlies over dit jaar van circa 7,3 miljard gulden voor het internationale luchtvaartverkeer. Het lijdt geen twijfel dat dit meer wordt, verklaart de IATA-woordvoerder. Deze cijfers zijn exclusief de binnenlandse markt in de VS. De schattingen lopen overigens sterk uiteen. De International Air Transport Association, de organisatie van 276 maatschappijen wereldwijd, heeft de voorspelde verliezen inmiddels opgeschroefd van 15,6 naar 26 miljard gulden. Faillissementen De Amerikaanse regionale maatschappij Midway Airlines gooide woensdag de handdoek in de ring. Door de terroristische acties achtte Midway zich kansloos om nog uit de financiële problemen te komen. De maatschappij gaat uit van een sterke afname van het luchtvaartverkeer. Ook het kwakkelende US Airways en America West kunnen omvallen. De Australische luchtvaartmaatschappij Ansett is eveneens failliet. Alle 69 vliegtuigen bleven gisteren aan de grond. Ongeveer 35.000 passagiers zitten nu met waardeloze tickets. Standard & Poor's, een financieel analistenbureau, overweegt de kredietwaardigheid van alle commerciële luchtvaartmaatschappijen in de VS naar beneden bij te stellen. Ook British Airways en Air Canada staan op de nominatie. Pure ramp Roos vermoedt dat de Amerikaanse overheid noodlijdende luchtvaartmaatschappijen financieel zal bijspringen. De luchtvaart is in de VS een uiterst essentiële vervoersstroom voor het maatschappelijke leven. De VS kunnen niet zonder. Want een alternatief is er niet. De overheid is er daarom alles aan gelegen dit zo spoedig mogelijk weer normaal te laten functioneren. Prijzenslag Door het schrappen van vluchten van en naar Amerika moeten de maatschappijen hun inkomsten momenteel uit de andere routes zien te halen. Maar door het ontbreken van transatlantische passagiers moeten deze lijndiensten het zonder overstappassagiers stellen. Prof. Roos ziet op redelijk korte termijn een prijzenslag in de luchtvaart ontstaan. Alle maatschappijen verdringen zich om de laatste passagier. Ze moeten toch proberen reizigers in hun toestellen te lokken. Dat leidt op korte termijn tot een prijzenoorlog, waardoor de inkomsten nog verder zullen kelderen. Inchecken Roos houdt er rekening mee dat de incheckprocedures hetzelfde karakter krijgen als bij de Israëlische luchtvaartmaatschappij El Al. Tot op het lijf. El Al onderwerpt alle passagiers voor vertrek aan een persoonlijk verhoor. Luchthavens en maatschappijen kunnen in de toekomst voor het inchecken niet zomaar meer iedereen aannemen. Overal ter wereld buigen luchthavendirecties zich nu al over extra maatregelen. Er zullen meer poortjes en meer manschappen moeten komen. De vraag is wie moet opdraaien voor die extra kosten. Dat zal nog stevige discussies opleveren tussen luchthavens en luchtvaartmaatschappijen. De luchthavengelden gaan in ieder geval fors omhoog. Geen overzicht Voor KLM zullen de komende maanden de druiven zuur zijn, denkt een analist van Financiële Diensten Amsterdam. KLM moest dit jaar al een winstwaarschuwing afgeven. Luchtvaartdeskundige C. Ponfoort denkt dat een tweede bijstelling zal volgen. Bovendien zal dat gepaard gaan met een nieuwe ontslagronde. KLM kan nog met geen mogelijkheid een schatting geven van de schade. Dat lukt pas als de crisis voorbij is, aldus woordvoerder Hugo Baas. Ook Martinair waagt zich nog niet aan een schatting van de schade. Een vliegtuig dat niet vliegt kost ook geen brandstof, aldus woordvoerder Erik van Doezelaar. Hij is niet pessimistisch. Het aantal boekingen loopt nog niet terug. Lufthansa-woordvoerder Dirk Mampaey in Brussel kan niet bij benadering zeggen hoe groot de schade voor de Duitse maatschappij is. De situatie is nog niet te overzien. Per dag moet Lufthansa zo'n 16.000 tot 18.000 passagiers in de kou laten staan, doordat dagelijks 25 vluchten moeten worden geschrapt. We krijgen straks natuurlijk even een inhaalslag. Mensen die nu niet vliegen, vliegen binnenkort alsnog. Maar ik schrik ervoor terug om exacte cijfers te noemen. |