NS-loketten gaan toch wegDEN HAAG De verkoop van treinkaartjes aan loketten maakt op veel stations plaats voor kaartverkoop via automaten. Maar op grote stations blijft het mogelijk bij open balies een kaartje te kopen. Op middelgrote stations kan de reiziger terecht bij stationswinkels en op de kleinste stations bij agentschappen in de buurt. Dat is de strekking van een advies van een werkgroep uit het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov), zo bevestigen betrouwbare bronnen. Het advies is gebaseerd op een onderzoek door een onafhankelijk bureau. Bij het onderzoek zijn NS Reizigers, de Consumentenbond, de reizigersorganisatie Rover, de ouderenorganisatie CSO betrokken. Geen van de partijen wilde vandaag inhoudelijk reageren. Morgen geven zij een gezamenlijke persconferentie. De Nederlandse Spoorwegen besloten in overleg met de consumentenorganisaties tot dit onderzoek naar aanleiding van de grote commotie die afgelopen zomer onstond over het NS-lokettenplan. Het spoorbedrijf wilde stapsgewijs alle loketten sluiten en vervangen door automaten. Vooral de ouderenbonden protesteerden fel. De bedoeling is nu dat er op alle stations automaten komen, die eenvoudiger en sneller werken dan de huidige automaten. Maar daarnaast blijft de persoonlijke kaartverkoop goeddeels mogelijk. Op de grote stations, waar het merendeel van de reizigers wordt verwerkt, komen open balies. Daar kan de reiziger terecht voor kaartjes, klachten en informatie. Servicemedewerkers gaan de reizigers in de hal en op het perron met raad en daad bijstaan. In of bij de kleinste stations komen agentschappen waar een kaartje kan worden gekocht, bijvoorbeeld bij de plaatselijke VVV's. Videobewaking moet zorg dragen voor de veiligheid van de reiziger. Op de middelgrote stations kan de reiziger voor een kaartje terecht in de Wizzl-winkel (een kleine supermarkt). |