Internationale voorschriften zijn goed
Netelenbos wil overleg in EU over vliegverkeerDEN HAAG Minister Netelenbos van Verkeer wil dat de Europese Unie nog dit weekeinde gaat praten over de veiligheidsmaatregelen in vliegtuigen en op luchthavens. De terroristische aanslagen in de Verenigde Staten zijn volgens haar aanleiding om te bekijken of naast de bestaande regels extra maatregelen nodig zijn. Zo zou bijvoorbeeld moeten worden onderzocht of aanvullende regels nodig zijn voor de cockpit. Nu kunnen die vaak wel worden afgesloten, maar dat is niet verplicht. Besproken zou dus kunnen worden of de deur naar de cockpit tijdens de vlucht op slot moet zodat passagiers er niet zomaar naar binnen kunnen. Ook wil Netelenbos weten of de internationale veiligheidsvoorschriften op luchthavens voldoende zijn en of er wellicht beter toezicht op de naleving van die regels moet komen.
De Europese ministers van Verkeer vergaderen dit weekeinde. In een brief aan de Tweede Kamer schrijft Netelenbos dat ze er bij haar Belgische collega Durant op heeft aangedrongen bij het eerstvolgende overleg van de internationale burgerluchtvaartorganisatie de bestaande wetten en regels nog eens tegen het licht te houden. Als tijdens dat overleg zou blijken dat aanvullende maatregelen voor vliegtuigen of op vliegvelden nodig zijn, moeten die direct worden genomen, aldus Netelenbos. Voorzitter H. de Vries van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers meent dat de internationale veiligheidsvoorschriften goed zijn. Passagiers en hun bagage worden gecontroleerd voor ze het vliegtuig in gaan. Dat gaat goed. Beambten zullen dat vanaf vandaag doen met het WTC voor ogen. Bovendien is het volgens De Vries onmogelijk om je te wapenen tegen terroristen die zo vastberaden zijn dat zij hun leven willen geven. Cockpitdeur De Vries is er nog niet helemaal uit of het nuttig is de cockpitdeur op slot te houden. Als een passagier of iemand van het cabinepersoneel wordt bedreigd, zal de gezagvoerder er toch voor kiezen de deur open te doen. De gezagvoerder is ervoor om de veiligheid van de mensen in het toestel naar beste vermogen te waarborgen. Wel kan het volgens hem wat tijd schelen als de deur op slot is. Je kunt dan misschien de luchtverkeersleiding waarschuwen. Maar wat die dan zou kunnen doen, weet ik niet. |