Voorpagina | 27 maart 2000 |
Investeringen zetten winstgevendheid concerns onder drukUitgevers steken miljarden in internetAMSTERDAM De glans is eraf bij de gewezen beurslievelingen Elsevier en Wolters Kluwer. Beleggers klagen over gebrek aan passie bij de uitgevers. De beurskoers daalt. Concurrent VNU weet zich staande te houden, vooral door vroeg te pionieren op internet. De Nederlandse uitgeverijen proberen te redden wat er te redden valt. Zij steken net als hun buitenlandse concurrenten de komende jaren miljarden guldens in de elektronische snelweg. De investeringen van Nederlandse beursgenoteerde uitgevers zijn zo hoog, dat de winstgevendheid de komende tijd onder druk komt te staan. Koploper In de komende jaren vervangt Elsevier papieren uitgaven versneld door een elektronische versie. Daarnaast is het concern in de markt voor joint ventures met internetbedrijven. Zo heeft dochter Elsevier Bedrijfsinformatie samen met telecomnieuweling Versatel een internetportaal voor bedrijven opgezet. Verder zullen de Amerikaanse dochters profiteren van de investeringsdrang. In de zakelijke markt zal veel veranderen, aldus commercieel directeur P. Jöbsis. Extra inkomsten moeten onder meer komen uit het koppelen van klantenbestanden en elektronische handel. Het resultaat van Reed Elsevier staat onder druk. De winst daalde vorig jaar van 2,6 naar 2,4 miljard. Ook dit jaar verwacht het Brits-Nederlandse uitgeefconcern dat de winst verder wegzakt. De internetomzet moet groeien tot 3,4 miljard in 2002. Vorig jaar was dat slechts 40 miljoen. Tweespalt Wolters Kluwer schakelt sneller over van gedrukte naar elektronische producten. De uitgever wil extra aandacht geven aan het bouwen van internetsites met eigen content. Ook moeten cd-roms met informatie in de toekomst een internetkoppeling krijgen. Wie de boodschap van de beleggers beter begrijpt, is uitgever VNU. De onderneming was er met internet vroeg bij. Het concern richt zich meer en meer op nieuwe media. Het afgelopen jaar kocht het een internetanalist en een voornaam Amerikaans marktonderzoeksbureau voor de media. Bovendien werden de regionale dagbladen van de hand gedaan, want die pasten niet in de strategie. Aanloopkosten Het geld dat VNU in internet steekt gaat vooral naar sites voor Gouden Gidsen, banen, informatica en de zakelijke markt. Opbrengsten moeten komen uit advertenties en verkopen van producten. Vorig jaar haalde VNU een omzet van 33 miljoen uit digitale activiteiten. Dit jaar moet dat oplopen naar 99 miljoen. Internet is handelen op korte termijn, aldus M. Schikker van het bedrijf. De ontwikkeling en de omgeving veranderen snel. Het verkrijgen van marktaandeel is nu belangrijk. Uitgever van vooral regionale kranten Wegener Arcade doet het rustiger aan. Het bedrijf, met een nettowinst van 102 miljoen, zet dit jaar 60 miljoen in voor internet. De kranten moeten ook op internet een regionale uitstraling krijgen. Daaraan koppelt Wegener onder meer een banensite, jobtrack.nl. Inhoud Volgens Iris-analist T. Poulus moeten de uitgevers oppassen niet in een negatieve spiraal terecht te komen. Internet grijpt diep in in de organisatie. De uitgevers slagen er niet goed in beleggers te overtuigen van het offensieve karakter van hun internetinvesteringen. Daardoor daalt de koers van het aandeel en wordt het moeilijk andere bedrijven over te nemen. Hij vindt niet dat uitgevers met de investeringen achter de feiten aanlopen. Ze zijn op de goede weg. Op de langere termijn zullen oude wetten gelden en trekken de resulaten weer aan. |
![]() |