Toerisme |
Holland Rail Show moet pubers aantrekkenSpektakel in het museumDoor B. Mateboer Rijdende modeltreinen, muziek, lichteffecten en film vormen de ingrediënten van de twaalf minuten durende show die vooral jongeren tussen 12 en 18 jaar moet trekken. Een opvoedkundige bedoeling hadden de makers niet, het moest vooral flitsend zijn: een snelle belevenis, zodat de dynamiek van het spoorwegbedrijf overkomt. In een apart gebouwtje dat speciaal voor de Holland Rail Show is neergezet, kunnen zo'n zestig mensen het spektakel meemaken. Vanaf het moment dat het scherm omhooggaat, zitten ze geboeid te kijken. Etmaal spoorweg Op twee andere schermen is intussen te zien dat ook de Spoorwegen zich opmaken voor een nieuwe dag. Wissels worden omgezet, een spoorbrug wordt gesloten, een goederentrein gaat rijden en een machinist hapt slaperig in zijn boterham. In enkele beelden flitst een heel etmaal spoorwegbedrijf aan je voorbij. Ondertussen draaien op de voorgrond de modeltreintjes hun rondjes: er komt een goederentrein met VAM-wagons voorbij en even later ook een model van de snelle Thalys. Promotiefilm De film weet uitstekend aan te sluiten bij het moderne levensgevoel. Het seniorenechtpaar in de trein blijkt op weg te zijn naar een theatervoorstelling in Carré; de groep jongeren gaat een avond stappen in de grote stad. Keiharde, dreunende discomuziek vult de ruimte. De film toont flitsen van een travestietenshow en spotlichten werpen kleurige lichtbundels over het plateau. Moest dat zo nodig? Ja, vindt het museum, anders trek je de jongeren niet meer. Via een diapresentatie komen enkele treinen nog even in beeld: de koploper, de regiorunner, een locomotief uit de 16-serie en natuurlijk weer de Thalys. Ze rijden een ererondje over het plateau voor de tribune. De rijdende modeltreinen vormen een belangrijk onderdeel van de Holland Rail Show, maar vallen toch vrijwel in het niet bij het geluid- en beeldspektakel dat over de bezoekers wordt uitgegoten. Alles is afgestemd op jongeren. Die willen nog wel graag bewegende treintjes zien, maar niet meer op die oubollige modelspoorbanen van enkele jaren geleden, aldus directeur Van Vlijmen. Het Spoorwegmuseum had een uitgebreide modelspoorbaan, die tien jaar geleden een van de attracties van het museum was. Tijdens een uitgebreide herinrichting van het museum zijn de rijdende modeltreintjes echter als uit de tijd bestempeld en uit het museum gebannen. Stoomtreinen In de begintijd van de spoorwegen waren de personenwagons nog zeer sober. Ze leken meer op overdekte goederenbakken dan op treincoupés. De conducteur verplaatste zich op treeplanken langs de buitenkant van de wagons om de plaatsbewijzen te controleren. Later kwamen er veel luxere wagons met veel chroom en koperwerk. De rijtuigen van het eind van de vorige eeuw lijken wel kleine paleisjes op wielen. In het stationsgebouw van het voormalige Maliebaanstation staan de vitrines met allerlei attributen uit de geschiedenis van de spoorwegen. Verder zijn er diverse schilderijen en tekeningen te zien uit de begintijd van het spoor, nu al meer dan 150 jaar geleden. Modeltreintjes zijn er ook: alleen rijden ze niet. Wie treinen wil zien bewegen, kan met de kinderen een ritje met de jumbo-expres maken of een ritje met de historische rondrittrein. Of natuurlijk twaalf minuten doorbrengen in het gebouwtje van de Holland Rail Show. Het Nederlands Spoorwegmuseum bevindt zich in het voormalig Maliebaanstation in Utrecht. Het museum is van dinsdag t/m vrijdag van 10 tot 17 uur geopend; in het weekend van 11.30 tot 17 uur. De toegangsprijs bedraagt 13,50 gulden voor volwassenen en 9 gulden voor kinderen t/m 12 jaar. De Holland Rail Show wordt één keer per uur getoond, steeds op de halve uren. Voor de Holland Rail Show hoeft niet extra betaald te worden. |