Toerisme

Beter voorbereid op vakantie

De Nederlander gaat beter voorbereid op vakantie. Vooral vakantiegangers die bij een touroperator of reisagent boeken, nemen minder risico's. Ze zijn steeds vaker doorlopend verzekerd en laten zich goed informeren over de gezondheidsaspecten. Dat is volgens gezondheidsorganisaties en reisverzekeraars vooral te danken aan goede voorlichting. Reisagenten hebben bijvoorbeeld actuele gezondheidsinformatie over tweehonderd landen. Ook publicaties zoals “Wijs op reis” (van Buitenlandse Zaken) en “Garantie voor uw vakantie” (van ANVR en SGR) hebben een positief effect op de voorbereiding van de vakantie. Ging in 1993 nog zo'n kwart van de Nederlandse vakantiegangers onverzekerd op stap, vorig jaar was dat percentage gedaald tot 17. De doorlopende reisverzekering maakte een ware vlucht. In 1993 sloot nog maar 16 procent zo'n verzekering af, vorig jaar was dat percentage tot 41 opgelopen. Dat de vakantieganger goed let op de gezondheidsrisico's blijkt volgens verzekeraars onder andere uit de trend dat degenen die een last-minute reis willen boeken zich uit voorzorg laten inenten. De consument denkt vaak al voldoende verzekerd te zijn, stellen de verzekeraars. Maar zijn assurantiën geven vaak geen of onvoldoende dekking voor zaken zoals repatriëringskosten. Die kunnen hoog oplopen. De kosten van de medische hulpverlening tijdens de vakantie nemen fors toe. Dat komt door de stijgende leeftijd van de vakantieganger, de toenemende populariteit van exotische bestemingenen en door vakantiestress.