Toerisme 21 oktober 2000

Van „kantoor op wielen”
tot off road-caravan

Door H. de Boer
Met een goedgevulde portemonnee op zak blijft er op de Kampeer & Caravan RAI 2000 weinig te wensen meer over. De Belgen mogen dan spottend over een sleurkot spreken, feit is dat de hedendaagse caravan een glimmend hebbeding is geworden, boordevol luxe en comfort. Nieuwe snufjes te over in Amsterdam. Het kan nóg mooier en nóg beter, menen deskundigen.

De kampeerder kan in het Amsterdamse complex zijn hart ophalen aan tenten, vouwwagens, (sta)caravans en campers, plus het hele circus eromheen zoals aanbieders van reizen en exploitanten van campings. Een snelle blik over de beursvloer leert dat het oog blijkbaar ook wat wil. En aangezien de gemiddelde Nederlander er de centen voor (over) heeft, rusten fabrikanten niet voordat zij ook een gestroomlijnd, vlot ogend assortiment in huis hebben. Chic wit voert de boventoon, de stripings geven merken een eigen gezicht.

Kantoor op wielen
Noviteiten zijn er op alle fronten. Wie ooit een voortent heeft moeten opzetten, zal op zijn minst staan te watertanden bij de gezamenlijke vinding op dit gebied van de fabrikanten Tabbert en Isabella. Geen gedoe met tentstokken meer, maar één druk op de knop van een compressortje en de voortent blaast zichzelf binnen tien seconden op. 't Kan ook met een voetpomp. Dat duurt iets langer, maar is wel zo sportief.

Eifelland probeert een nieuwe markt aan te boren met zijn business-caravan. De fabrikant spreekt zelf van „kantoor op wielen.” De manager die het overnachten in hotels zat is –of te duur vindt– heeft hier de oplossing: een bed annex zithoek, een groot bureau plus aansluitingen voor computer en telecomapparatuur, een toilet en een keuken. Aan te koppelen achter de eigen leaseauto.

Kampeerspecialist Aart Kok Adventure uit Heemstede pronkt met zijn Xplorer. Deze off road-caravan oogt als een amfibievoertuig, maar blijkt volgens de importeur niet te kunnen varen. Dat is tegelijkertijd de enige beperking, want het robuuste geval laat zich letterlijk overal overheen slepen, met dank aan de zware schokbrekers. Het gevaarte komt oorspronkelijk uit Zuid-Afrika en heeft er al heel wat trainingskilometers door de jungle opzitten. Wie plannen in die richting koestert, bedenke wel dat een modale middenklasser als trekpaard niet voldoet. En om nou ook direct een 4 x 4 met de nodige pk's aan te schaffen... Maar stoer oogt-ie zeker, de Xplorer.

Vloerverwarming
Het fenomeen airco is al enige jaren bekend in de caravansector, uiteraard tegen betaling. Profort uit Purmerend heeft echter oog voor de kille uurtjes en presenteert een vloerverwarmingssysteem. Voor een paar honderd gulden zit de kampeerder niet alleen droog, maar behoren ook koude voeten tot het verleden. Een beetje doe-het-zelver werkt de Recreatherm warmtefolie keurig weg onder de vloerbedekking.

De marktleider in mobiele sanitaire systemen, Thetford, rekent af met onaangename luchtjes. Een wc aan boord is handig –vooral in een camper–, maar die lol wordt minder als de familie kan ruiken wanneer het cassettetoilet aardig gevuld raakt. Met name als er met open ramen wordt gereden, kunnen geurtjes gaan circuleren, zo is de ervaring. Thetford's Outside Vent rekent hiermee af en voert de stank direct af naar buiten. Voor de kosten –55 piek– hoeft niemand het te laten.

Op het Plein van de Toekomst kunnen beursbezoekers zich vergapen aan ruimtevaartachtig ogende ontwerpen van futuroloog Rudolf Das. Een caravan hoort in zijn beleving een aerodynamisch geheel te vormen met de trekauto. Ook op het terrein van de veiligheid kan het allemaal nog veel beter, vindt hij. Dus moet een mobiel huis bijvoorbeeld op dubbellucht (2 keer 2 wielen) rijden. „Dat is ook voor de gewichtsverdeling een oplossing.”

Op een recent gehouden persbijeenkomst stelde Das ietwat zuur vast dat de fabrikanten van caravans en kampeerauto's niet bijzonder bij de tijd zijn. „Er was de afgelopen 25 jaar nooit sprake van een revolutie en het is zelfs nog maar de vraag of er sprake is van een evolutie, als je rondkijkt.”

Uitschuifbaar
Toch wel, vinden ze bij Knaus. Want met het model 750 TS weet de fabrikant de aandacht te trekken. Over een lengte van 2 meter is de zijwand uitschuifbaar, wat resulteert in een woonkamerbreedte van 3 meter. Dat kunnen de meeste caravanners toch niet zeggen.

Voorzitter L. de Winkel van de afdeling Caravans van de RAI pleit voor meer „lifestyleproducten met een eigen imago.” Vooral op het punt van exclusiviteit en merkenbeleid valt er consumententrouw te winnen, vindt hij. Als de branche een beetje wil luisteren, is er volgend jaar dus een Nike-caravan. Of zoiets. Of de kampeerder daar echt op zit te wachten, zal de markt wel uitmaken. Eén ding staat bijkans vast: de liefhebber van ouderwetse tenten, en vooral degenen die hun teen wel eens hebben opengehaald aan een uitstekende tentharing, is vooralsnog gelukkiger met de Pin Protector van PP Products: een zacht balletje dat via de scheerlijn over het scherpe ijzer wordt geschoven.

De Kampeer & Caravan RAI 2000 in Amsterdam is tot en met 25 oktober te bezoeken. Openingstijden: van 11.00 tot 19.00 uur. Toegangsprijs: 22,50 gulden, 65+-pas 17,50 gulden; kinderen tot elf jaar, mits onder begeleiding, gratis.