Toerisme 4 maart 2000

Dé woon-werkfiets

De woon-werkfiets
Hoewel de fiets wat reistijd en snelheid in de stad betreft al een volwaardige concurrent van de auto en het openbaar vervoer is, is de bijdrage van de fiets aan het oplossen van de mobiliteitsproblemen op dit moment klein. De actieradius is beperkt; 7,5 kilometer of een halfuurtje fietsen wordt normaliter als maximum gezien. Voor woon-werkverkeer wordt ook bij relatief korte ritjes nog vaak de auto gebruikt. Bovendien kent de fiets een lage status. Het comfort is minimaal en weer en wind hebben vrij spel. Voor de (rijkere) consument tellen juist comfort en snelheid erg zwaar in de keuze voor het vervoermiddel. Onderhoud is eveneens een obstakel dat het dagelijks fietsgebruik in de weg kan staan. Door innovatieve fietsen met meer comfort, betere weersbescherming en minder onderhoud zullen steeds meer automobilisten besluiten te gaan fietsen, verwachten de initiatiefnemers van de Bike 2000 Construction Contest. Om dit te bewijzen, schreven zij een ontwerpwedstrijd uit. Bedrijven en particulieren zijn inmiddels druk bezig hun prototype van de verbeterde woon-werkfiets te ontwikkelen. Het ontwerp moet licht en fraai zijn, in ruime mate comfort en weersbescherming bieden, in de stad zeer wendbaar en op buitenwegen aerodynamisch zijn, bagage droog kunnen overbrengen, simpel en goedkoop te fabriceren zijn. Tijdens het ligfietsevenement Cycle Vision 2000, op 3 juni in Lelystad, komen de winnaars op het podium. De organisatoren van de Bike 2000 Construction Contest tonen op de FietsRAI de Sherpa. Met dit door henzelf ontwikkelde toekomstconcept laten ze zien welke concrete mogelijkheden er zijn om onderhoud (door volledig ingesloten aandrijflijn), weersbestendigheid (afscherming aan voorzijde tegen regen en wind) en comfort (volledige vering, liggende positie van berijder en lage luchtweerstand) te verbeteren. Uiteraard wacht men in spanning de reacties van het publiek af.