Uitzicht naar morgen30 december 1999

De koelkast vergeet nooit iets

Door Geertje Bikker-Otten
Elektrische apparaten hebben het huishouden in de vorige eeuw een stuk lichter gemaakt. Maar het bleek allemaal nog veel gemakkelijker te kunnen. Nooit gedacht dat ik me anno 2025 niet meer druk zou hoeven maken over de dagelijkse boodschappen, een kapotte koelkast en het instellen van de wasmachine. De apparaten in mijn keuken regelen dat allemaal zelf.

Eigenlijk ben ik er helemaal niet zo voor om altijd maar weer het nieuwste van het nieuwste te kopen. Dat zal met de leeftijd te maken hebben. Maar ja, je ontkomt er niet aan om zo nu en dan eens wat anders aan te schaffen. Veel apparaten zijn na een aantal jaren gewoon op. En zo krijg je zonder dat je eropuit bent toch de nieuwste snufjes in huis.

Neem m'n oude vrieskist. Indertijd kocht ik hem omdat hij vergeleken met andere modellen zo uitzonderlijk weinig energie gebruikte. Maar de techniek staat niet stil. Koel- en vriesapparaten zijn de laatste jaren véél zuiniger geworden. Als ik de fabrikanten mag geloven, gebruiken ze tegenwoordig nog maar een zevende van de hoeveelheid energie die mijn oude kistje er per jaar doorjoeg. Dat kan op zich al een reden zijn om de aanschaf van een nieuw apparaat te overwegen. De buitensporige prijsstijgingen van gas en elektra gaven echter de doorslag. 't Was financieel gezien echt niet meer verantwoord om dat oude apparaatje te blijven gebruiken.

Denkende machines
Er kwam dus een nieuwe vriezer in huis. Achteraf moet ik zeggen dat die aanschaf wel een soort doorbraak heeft ontketend. Zolang mogelijk heb ik geprobeerd apparaten met allerlei ingebouwde slimmigheidjes buiten de deur te houden. Ik moest van die denkende machines gewoon niet zo veel hebben. Maar toen ik op pad ging voor een nieuwe vriezer, bleken er helemaal geen kale versies zonder ingebouwde computer meer te zijn.

Er was dus geen houden meer aan: ook hier in de keuken verscheen een wit kastje voorzien van toeters en bellen. Hij houdt zelf bij wat er als voorraad aanwezig is en tot hoe lang de verschillende verpakkingen houdbaar zijn. Als ik er wat uithaal, scant hij automatisch de streepjescode en werkt hij onmiddellijk de voorraadlijst bij.

Eerst vond ik het maar niets, maar eigenlijk werd het al heel snel erg gemakkelijk. Als ik wil weten hoeveel vlees er nog in huis is, kijk ik even op het schermpje.

Elektronisch ”praten”
Van het een kwam het ander. De apparaten van tegenwoordig zijn allemaal zo gemaakt dat ze als het ware met elkaar kunnen ”praten”, maar dan natuurlijk elektronisch. Toen ook het energiegebruik van de koelkast de spuigaten uit begon te lopen, was het natuurlijk wel handig om dan maar een nieuwe te kopen die met de vriezer kan ”overleggen”.

Ik weet niet precies hoe het werkt, maar in ieder geval zorgen die twee apparaten er samen voor dat ik nooit meer misgrijp. Als er in de koelkast geen maaltijd meer aanwezig is, kan ik er zeker van zijn dat ik in de vriezer terecht kan. Dat moet je natuurlijk wel zelf instellen, beter gezegd: dat heb ik een handige buurjongen laten doen.

De koelkast houdt alle voorraden bij en maakt iedere week een boodschappenlijstje, waarmee ik vervolgens naar de supermarkt ga. Dat vind ik eigenlijk wel handig zo, ik hoef er zelf niet meer zo bij na te denken. Natuurlijk neem ik wel eens wat extra's mee, maar met het lijstje van de koelkast weet ik zeker dat ik geen boodschapje vergeet.

Dat ik zelf naar de winkel ga voor de dagelijkse levensmiddelen, is eigenlijk al heel ouderwets. Het kan nog veel gemakkelijker. M'n koelkast kan ook rechtstreeks de bestelling doorgeven aan de computer van de supermarkt. Maar dan kom ik als dame op leeftijd helemaal de deur niet meer uit. Wat sjouwen betreft, maakt het verder geen verschil. Of ik nu zelf ga winkelen of via de computer boodschappen doe, in beide gevallen worden de spullen bij mij thuis afgeleverd, exact op de tijd die mij het beste uitkomt.

Ouderwetse kookplaat
Ook in andere opzichten ben ik geloof ik nogal traditioneel. Zo heb ik in mijn keuken nog altijd een ouderwetse kookplaat. Al moet ik wel zeggen dat ik hem steeds minder gebruik. Eigenlijk komt het er alleen op hoogtijdagen nog van.

Ik had er eerst wel moeite mee om het koken uit handen te geven. Maar het is gewoon erg duur om een complete maaltijd helemaal zelf klaar te maken. Niet alleen het vlees en de groenten zijn in onbewerkte vorm nogal aan de prijs, ook wat energiegebruik betreft is zelf koken haast niet meer te betalen. Daar staat tegenover dat de koelverse of diepvriesmaaltijden van tegenwoordig erg smakelijk en best voordelig zijn. En die staan binnen een paar minuten dampend op tafel.

Ik ga trouwens niet een week vooruit programmeren welke maaltijd er op welke dag op tafel komt. Ik ken mensen die dat wel doen. Als je het erg druk hebt, kan ik me dat ook wel voorstellen. Die hoeven dus echt nergens meer naar om te kijken. Ze voeren in de computer in wat er die week gegeten zal worden, wat automatisch een boodschappenlijstje oplevert. Dat wordt doorgegeven aan de supermarkt, die zorgt dat alles tijdig in huis is. En als ze dan aan het eind van de dag onderweg naar huis zijn, zetten ze via de mobiele telefoon de magnetron aan. Er gaat dus geen minuut verloren. Ik moet zeggen dat zoveel efficiëntie mij persoonlijk wat benauwt. Een mens is toch geen robot, eten is toch meer dan alleen je maag vullen?

Zachtroze lakens
Anderzijds moet ik zeggen dat de apparaten van tegenwoordig je heel wat kopzorgen besparen. Over m'n nieuwe wasmachine heb ik niets dan lof. Hij is niet alleen heel zuinig, het is ook vrijwel uitgesloten dat er met het wasgoed iets mis gaat. Dat komt doordat fabrikanten tegenwoordig in alle kleding een chip inweven. De wasmachine leest die chips en weet zo precies welk programma hij moet afwerken. Als er kledingstukken in de trommel zitten die niet bij elkaar passen, grijpt het apparaat zelf in. Zachtroze lakens omdat er per ongeluk een rode sok tussen de witte was zat, dat is anno 2025 dus uitgesloten.

Ik vind het erg handig dat de nieuwste huishoudelijke apparaten als er wat aan hapert zelf aangeven wat er aan de hand is. Op een klein schermpje kun je het aflezen. Dat scheelt heel wat heen en weer gebel als er een monteur moet komen. Er schijnen zelfs al apparaten te zijn die bij een defect zelf contact leggen met de fabrikant en alle nodige informatie doorgeven. Vervolgens neemt dat bedrijf contact op voor de reparatie. Dat lijkt me helemaal ideaal, maar eerlijk gezegd vind ik zoiets voor mijzelf veel te luxe.

Met dank aan Miele Nederland.