Wetenschap | 30 mei 2000 |
LiftDoor C. van der Wind De lift dateert uit de Romeinse tijd. De architect Vitruvius beschrijft vijftig jaar voor het begin van onze jaartelling al een zogenaamd liftplatform. Om dat naar hoger gedeelten te krijgen gebruikt hij een touw en een voorwerp dat later de katrol is genoemd. Mens, dier en water zorgen voor de benodigde kracht om zwaar materiaal verticaal te verplaatsen. Pas in de periode van de eerste industriële revolutie, ongeveer 1743, is het Lodewijk XV die in zijn paleis te Versailles de eerste moderne lift laat bouwen. Naar verluidt gebruikt hij het apparaat om zijn maîtresse stiekem toe te laten. De Engelsman Elisha Graves Otis (1811-1861), die in Amerika opgroeit, is in zijn jeugd al geïnteresseerd in mechanica. Als monteur en uitvinder van arbeidsbesparende machines krijgt Otis in 1850 de technische leiding over een nieuwe fabriek in Bergen, New Jersey. Daar krijgt hij de vrijheid te experimenteren met nieuwe toepassingen van machines. Safety First In 1854 demonstreert Otis in het Crystal Palace in New York het nieuwe mechanisme. Voor een groot publiek, 15 meter boven het aardoppervlak en in een open lift, geeft hij opdracht de kabel door te knippen. Het platform staat direct stil. In 1857 past Elisha Otis voor het eerst een liftmachine (op stoom) toe. Tegenwoordig bestaat het vangsysteem uit een snelheidscontrolerend element, de snelheidsbegrenzer en het vangmechanisme: het pionierswerk van Otis. Onder het kooiframe zijn twee vanghuizen of -klauwen bevestigd en die zetten zich in de kooileiders vast zodra de vanginstallatie in werking wordt gesteld. Dit gebeurt alleen als de staalkabels breken. Stroomuitval Sinds Otis' uitvinding ligt de weg open voor veilig verticaal transport van mens en materieel. Vanaf die tijd speelt de lift ook een voorname rol bij het ontwerp van stedelijke ontwikkeling. Vanwege ruimtegebrek zijn steden gedwongen in de hoogte te bouwen. Met het verder ontwikkelde liftveiligheidssysteem zijn wolkenkrabbers geen onmogelijkheid meer. Op dit moment zijn er in 222 landen ongeveer 1,2 miljoen liften en roltrappen van Otis. Ook bouwwerken zoals de Eiffeltoren, de Hong Kong & Shanghai Bank en het Empire State Building in New York zijn uitgerust met moderne liften van Otis. |