Koopgedrag | 23 december 1998 |
Verhouding prijs en kwaliteit wordt scherp in de gaten gehoudenKopen in eigen kring is soms duurDoor Geertje Bikker-Otten Bijna de helft (48 procent) van de over het koopgedrag ondervraagde abonnees zegt soms bij een kerkelijke ondernemer te kopen, een kwart doet dit vaak en 2 procent altijd. De belangrijkste reden om bij een winkelier uit de gereformeerde gezindte te kopen is de bijbelse opdracht om de huisgenoten des geloofs te steunen. De grote afstand tot dergelijke zaken wordt het vaakst genoemd als reden om deze ondernemers niet te bezoeken. Een andere veelgenoemde (30 procent) motivering: De producten zijn vaak duurder dan in andere winkels. De meningen lopen nogal uiteen als het gaat om het kopen bij kerkelijke winkeliers. Er worden positief geladen uitdrukkingen als elkaar tot een hand en een voet zijn en huisgenoten des geloofs gebezigd. Maar er zijn ook kritische noten. Een jonge moeder van drie kinderen noemt de term refo-ondernemers bijvoorbeeld een vernisje''. Dure jas Over de manier waarop de ondernemers optreden is ze best kritisch. Ze kocht op de Wegwijsbeurs een jas die elders ten minste 100 gulden goedkoper in de winkel hing. Dan voel je je wel een beetje een dief van je eigen portemonnee. Je wordt toch eigenlijk bedrogen door je eigen mensen. Die denken waarschijnlijk: De klanten komen toch wel. Volgens haar is het geen incident. M'n schoonzus had afgelopen zomer eenzelfde ervaring. Mevrouw Dorst vindt dat advertenties soms misleidend zijn. Een meubelzaak met een vestiging in Ridderkerk en in Bergen op Zoom adverteert in het RD alleen met de winkel in Ridderkerk. De zaak in Bergen op Zoom is op zondag open. Maar het is wel hetzelfde bedrijf. Ikea Netty van der Velden koopt zo mogelijk in eigen kring, maar ze let ook heel bewust op de verhouding tussen prijs en kwaliteit. Als een panty bij de Hema 5 gulden kost en bij een speciaalzaak een tientje, kiest ze toch voor de goedkoopste. Het kwaliteitsverschil weegt niet op tegen het prijsverschil. Ze ergert zich aan de neiging tot luxe, ook in de kerken. Ik denk wel eens: hoe zwaarder, hoe duurder. Van mij mag het wel wat eenvoudiger. Dan kan het ook nog wel netjes en verzorgd zijn. Andere merken Mevrouw T. Versluis-den Otter uit Ameide probeert als ze winkelt zo mogelijk te kopen bij zaken waarvan de eigenaar de christelijke levensovertuiging is toegedaan. Dat gaat tegenwoordig gemakkelijker dan vroeger, toen de kinderen klein waren. Ze betalen nu veel zelf. Ook zij vindt de christelijke of reformatorische zaken duurder. Het kost best veel om in eigen kring te kopen. Voor de wind Groente en fruit koopt ze echter bewust bij een christelijke zelfstandige ondernemer, die overigens niet met zijn principes te koop loopt. Ik hoorde via via dat hij een grote instelling als klant was kwijtgeraakt, omdat hij weigerde op zondag te gaan leveren. Als ik zoiets weet, laat ik de appels in de supermarkt liggen en koop ik ze bij zo'n zaak. Al is een bloemkool dan misschien een kwartje duurder. Na een jaar kwam die grote klant overigens terug, omdat de vervanger minder kwaliteit leverde. Dan zie je dat er toch voor je wordt gezorgd. Niet passend Men weet vaak niet hoe een zelfstandige moet zwoegen voor zijn brood, meent Bons. Hij haalt als voorbeeld een verjaardagsvisite aan waarop bijna uitsluitend kerkelijke mensen aanwezig zijn. Er wordt lovend gesproken over de recent geopende Intratuin: wat een voorraad, wat goedkoop. Een van de aanwezigen heeft zelf een klein tuincentrum. Dat die het door de komst van die Intratuin moeilijk heeft, begrijpt men niet. |
![]() |
![]() |