Reizen 1999 |
In Rotorua borrelen hete modder en vluchtige vriendschappen opNeuzen in de Maori-magnetronDoor W. H. Smith Maori's waren dé ontdekkers van Nieuw-Zeeland. Iets eerder wanneer weet geen mens voordat 'onze' Abel Jansz. Tasman de westkust op 13 december 1642 in het oog kreeg, waren zij in hun lange kano's naar het eiland in de Stille Oceaan gepeddeld. Volgens de verhalen die hedendaagse nazaten hun kinderen vertellen, zouden hun voorouders geen toevallige dwaalgasten zijn geweest, maar doelbewust met een vloot van acht tot tien zeewaardige waka naar het land van de lange witte wolk (Aotearoa) zijn gevaren, waar ze in de maand december arriveerden. Toen Tasmans schepen Heemskerk en Zeehaen in het huidige Golden Bay voor anker gingen, zag de bemanning inderdaad tekenen van menselijke aanwezigheid: rookpluimen. Vanaf het land werden de Hollanders toegeschreeuwd door vervaarlijk uitziende mannen, die op een soort toeter bliezen. De zeelieden wilden een vriendelijk gebaar maken en lieten vervolgens een muzikale collega op een trompet spelen. Maar deze toenaderingspoging bleek niet te werken. Integendeel, het trompetgeschal gold voor de Maori's als een oorlogsverklaring. Met hun kano's gingen ze op de 'vijand' af. Er ontstond een schermutseling, waarbij vier Nederlandse matrozen het leven lieten. Tasman hees het zeil en vertrok. Het nieuwe land noemde hij Statenlandt en de plek des onheils Moordenaarsbaai. Al gauw kwam het land van onbekend formaat als Nieuw-Zeeland op de kaart. Heet hangijzer Dergelijke claims zijn tot op de dag van vandaag hete hangijzers. Een harde, militante kern vindt dat de inheemse bevolking nog steeds weinig recht wordt gedaan. Aan de andere kant voelen veel jongere Maori's zich niet meer thuis in het traditionele protocol van de stammen. Daar tussenin probeert een grote groep Maori's een normaal bestaan op te bouwen. Vooral de toeristische sector biedt wat dat betreft mogelijkheden. Zo startte de familie Ngai Tahu in Kaikoura op het Zuidereiland enkele jaren geleden Whalewatch. Op de enige plek in de wereld waar je jaarlijks walvissen kunt zien, organiseert het inmiddels succesvolle bedrijf potvissafari's. Zwavelgeur Dit thermisch centrum van Nieuw-Zeeland blijkt ook het kloppend hart van de Maori-cultuur. Een belangrijk deel van de inheems bevolking heeft ook behoefte haar levenswijze met toeristen te delen. Een bezoek aan het Maori Arts and Crafts Institute is in dat opzicht zeker de moeite waard. Binnen snijden mannen hout en vlechten vrouwen rokjes van riet. Buiten heeft de attractie veel weg van een openluchtmuseum. Vooral het traditionele gemeenschapshuis (marae) trekt vanwege de kleuren (wit, rood en zwart) en het kunstig houtsnijwerk de aandacht. Voor vrouwen geldt in dit gebouw een spreekverbod. Het complex omvat ook een eivormig kiwihouse en een voetpad langs verschillende spuitende geisers, borrelende modderpoelen en een begraafplaats. Rotorua begraaft zijn doden bovengronds. Graven in de bodem heeft namelijk als risico dat je op een hete bron stuit... Maaltijd Mannen met bloot bovenlijf en vrouwen in luchtige klederdracht wachten je op. Tijdens de dans (haka) proberen de rijk getatoeëerde heren je schrik aan te jagen met wilde kreten, wijd opengesperde ogen en een ver uitgestoken tong. Zo maakte Tasman waarschijnlijk ook kennis met het volk. Hen de rug toekeren of in het gezicht uitlachen wordt afgeraden. Terwijl ze schijnbaar ongecontroleerde bewegingen met kleine roeispaantjes maken, moet je ze gewoon uitdagend blijven aankijken. Daarna is het ijs gebroken en worden wildvreemden als vrienden begroet. Onwennig begint het gezelschap te neuzen. Twee tikjes tegen elkaars reukorgaan geven, is voldoende. Alleen bij een huwelijk is drie keer toegestaan. Na deze hongi wacht de hangi, het welkomstmaal waarbij de gerechten (verpakt in jutezakken) in de hete grond zijn gaar gestoomd. Tamaki Tours bedient zich evenwel niet van deze Maori-magnetron, maar pakt de zaken wat hygiënischer en grootschaliger aan. Ze richt voor de vele deelnemers gewoon een buffet aan. Voorouders Haar dochters Val en Wanda serveren binnen een overvloedige maaltijd. Tijdens het eten worden ervaringen uitgewisseld en komen fotoalbums op tafel. De Maori-taal komt ter sprake, of liever het probleem dat ouders die nog nauwelijks machtig zijn. In mijn jeugd verbood de regering ons het spreken in onze taal, vertelt Dorinna Kiel. Ze hecht er veel waarde aan dat de Maori's hun cultuur vasthouden. Wij zingen oude liederen die van vader op zoon en van moeder op dochter zijn overgedragen. Op die manier blijven onze voorouders voortbestaan. Speciaal voor de gasten heeft de familie op het erf een slaaphuis gebouwd. Boven de deur hangt een symbool dat moeders armen voorstelt. Een aangrenzend schuurtje dient als badhuis. Het warme water dat in een betonnen kuip loopt, komt rechtstreeks uit de grond. Na het thermale bad voelt m'n vel aan als een babyhuidje en hangt de geur van zwavel in m'n haren. Het slaaphuis voor schoenen verboden terrein wacht. Ik vlij me neer op een matras op de grond. Na een dagje neuzen in Rotorua mag ik rusten in moeders armen. Voor informatie: New Zealand Tourism Board: 0049-699712110; Air New Zealand vliegt vanaf Frankfurt en Londen naar Auckland. Informatie: 06-0221016 (gratis). Een overnachting bij de familie Kiel (inclusief hangi) kost circa 100 per persoon. |