Adviezen van een kamerlid voor de lobbyistHet PvdA-kamerlid M. van Zuijlen komt evenals veel van haar collega's vaak in aanraking met lobbyisten. In het pasverschenen boek Lobbyen in Nederland zette ze haar ervaringen op een rijtje en omschreef enkele basisregels voor een succesvolle lobby. Ze volgen hieronder. 1.Wees er snel bij. Mede doordat de media snel meningen willen noteren van de diverse fracties worden standpunten al in een vroeg stadium bepaald. Het is voor een lobbyist wel mogelijk, maar niet makkelijk om dat later bij te buigen.
2.Neem zo min mogelijk tijd of let heel goed op signalen. Kamerleden zijn drukbezette mensen. Je irriteert ze door veel tijd op te eisen. Niet doen dus, behalve als het kamerlid zelf anders aangeeft. 3.Informeer, informeer, informeer. Kamerleden hebben altijd behoefte aan informatie en argumenten. Schroom niet ze daarvan uitgebreid te voorzien. Informeer echter niet te 'gekleurd'. 4.Sla nooit een aggressieve toon aan. Altijd vriendelijk en zakelijk blijven en nooit de motieven van het kamerlid ter discussie stellen, want dat irriteert onnodig. 5.Zoek die persoon die goed klikt met het kamerlid. Het persoonlijke is politiek. Het is belangrijk dat er een prettige band ontstaat, al hoeft dat niet na één ontmoeting rond te zijn. 6.Zoek die persoon die goed op de hoogte is. Een lobby-organisatie moet nooit iemand sturen die weet waar hij de informatie kan vinden, maar iemand die het in zijn hoofd paraat heeft. 7.Een en dezelfde persoon moet het contact onderhouden. Alleen dan kan er een vertrouwensrelatie komen. Het kamerlid moet al zijn gegevens hebben. 8.Passeer nooit een woordvoerder. Het irriteert mateloos wanneer het verantwoordelijke kamerlid voorbijgegaan wordt en een lobbyist zich meteen tot (bijvoorbeeld) de fractievoorzitter wendt. 9.Wees eerlijk. De kans is klein dat kamerleden op termijn niet achter een halve waarheid of een verzwegen feit komen en zoiets schendt de relatie. 10.Houd nauwgezet in de gaten wanneer een zaak speelt. Het is effectief om een kamerlid vlak voor de behandeling van een wetvoorstel te voorzien van concrete argumenten en data. 11.Concentreer je op partijen die nog geen standpunt hebben. Onderhoud contacten met de rest, maar val personen die al weten wat ze willen niet te veel lastig. 12.Zorg dat de contactpersoon, zeker tegen het einde van de wetsbehandeling, goed bereikbaar is. 13.Reduceer de lobby zoveel mogelijk tot één punt. Bouw rondom dat punt een heldere en overtuigende argumentatie op. 14. Met verschillende organisaties lobbyen voor eenzelfde thema vereistijzeren discipline. Als één het verknoeit, gaat dat ten koste van de hele lobby. |