Het jaar 1998 |
Terugblik op de verkiezingscampagnes van 1998Kritiek na optrekken van kruitdampDoor P. Chr. van Olst De strijd om de stembus van het bijna afgelopen jaar was een saaie vertoning. In Stemmen in Stromenland stellen de columnisten dat ongenadig aan de kaak en de journalisten beklagen zich erover. In Paarse polarisatie stellen de hoogleraren het ook wetenschappelijk vast: het verkiezingsjaar 1998 kan niet tippen aan 1994, toen Nederland werd verwend met een politieke thriller die z'n weerga niet kent en een uitkomst die een politieke aardverschuiving betekende. Geen aow-spektakel of -debacle dit jaar. Hooguit een enkel relletje of incidentje om het journaille scherp te houden. Het eigenzinnige VVD-standpunt over het asielbeleid bijvoorbeeld. Of de ophef rond de vermeende rechts-extremistische sympathieën van VVD-campagneleider Van Baalen. Ook meningsverschillen over de belastinghervorming zorgden voor wat commotie. En niet te vergeten het korte straatgevecht over de aftrekbaarheid van de hypotheekrente, dat ontstond nadat PvdA-voorzitster mevrouw Adelmund deze aftrekbaarheid in het blad Hervormd Nederland ter discussie waagde te stellen. Waarop VVD-leider Bolkestein kwam met 'het' moment en recht in de camera blikkend de kiezer meedeelde: De VVD staat als een huis. Dat waren de leuke momenten. Maar verder werd paars I paars II met dezelfde partijen en dezelfde premier. Het CDA verdween voor nog eens vier jaar in de oppositiebankjes. GroenLinks en de Socialistische Partij groeiden weliswaar, maar niet genoeg om tijdens de coalitievorming een rol van betekenis te spelen. Een zielloze en saaie campagne, is het algemene beeld dat de evaluaties schetsen. Non-campagne Niet iedereen denkt er zo over. Politicus van het jaar Ad Melkert hij nam van beide boeken het eerste exemplaar in ontvangst vindt dat alleen een journalist op een gedachte als die van Mark Kranenburg kan komen. Het is een heel relevante uitslag als kiezers het gevoerde beleid steunen, reageerde de inmiddels tot fractievoorzitter verheven PvdA-prominent. Toegegeven, het maakt de formatie minder spannend. Maar het geluk van het land navenant groter. Wat Kranenburg en Melkert beide buiten beschouwing laten, is dat de verhoudingen binnen de coalitie door de verkiezingen in belangrijke mate zijn gewijzigd. Hoewel PvdA, VVD en D66 als geheel meer zetels verwierven, incasseerde laatstgenoemde partij een dramatisch verlies. Zeker ten opzichte van haar groeiende coalitiegenoten werd de positie van de partij die onder leiding van Els Borst het is een meisje geworden de campagne voerde, gemarginaliseerd. Voeg bij het forse verlies van D66 de zich onverwacht hevig voortzettende kaalslag van het CDA en je hebt de invalshoek van de verliezers. Juist die invalshoek maakt zowel de campagne als de stembusuitslag de moeite van het analyseren waard. Waarom wist D66 niet te profiteren van de paarse samenwerking en hoe kwam het dat de campagneboodschap: Geen paars II zonder D66 niet aansloeg? En wat deden de campagnestrategen van het CDA verkeerd, zodat ze er niet in slaagden hun doel te bereiken om nieuwe kiezersgroepen aan te boren met de christen-democratische boodschap van Samenleven doe je niet alleen? Boekje open De Vries is optimistisch, ondanks het forse CDA-verlies. Uit zijn analyse spreekt de verwachting dat de kiezer later het christen-democratische veranderingsgeluid alsnog zal gaan waarderen. De Vries: Meer en meer bestaat er in de samenleving een behoefte aan dit verhaal. Een verhaal van oog voor elkaar. Een verhaal vanuit het besef dat er meer is dan geld verdienen. Een verhaal ook dat durft te stellen dat niet alles mag wat kan. Een tegenbeweging tegen individualisme en marktdenken. Pas in de komende periode zal het gelijk van de CDA-campagne kunnen worden bewezen. Erg kritisch over eigen inzet en strategie klinkt het betoog van De Vries niet. Wel heeft hij kritiek op het plan dat CDA-lijsttrekker De Hoop Scheffer tijdens de campagne lanceerde om minderjarigen onder de twaalf jaar voor de rechter te brengen. Dat was ondoordacht en strijdig met het imago van de gezinspartij. Toch is de kritiek van De Vries lang niet zo steekhoudend als die van Bolkestein, die De Hoop Scheffer tijdens de campagne een rechtse jongen met een links programma noemde en erbij vermeldde: Dat gaat nooit goed. Het voorstel van de CDA-lijsttrekker toonde aan dat het CDA enerzijds wel een heel sociaal en vernieuwend verhaal had, maar op het terrein van politie en justitie law and order predikte. Fundamentele kritiek De christen-democraten keerden zich bijvoorbeeld veel te aarzelend tegen de 24-uurseconomie en kozen niet duidelijk partij voor de kerken. Nimmer hebben zij onomwonden aangegeven dat de Winkeltijdenwet van paars absoluut teruggedraaid moet worden. Terwijl de kiezers, afgaand op de beeldvorming die het CDA zelf in het leven had geroepen, dat wel van die partij verwachtten. Kaas van het brood Hetzelfde gebeurde overigens in de affaire-Sorgdrager. De minister van justitie van paars I, van D66-huize, had ineens een hooglopend conflict met het college van procureurs-generaal van haar ministerie, die muiterij pleegden. Hoewel zij zelf als winnaar uit het conflict kwam, beschadigde de affaire haar toch al niet sterke ministersimago. Als werkelijke winnaar kwam premier Kok uit de bus, nadat hij Sorgdrager als mijn minister in bescherming had genomen. De PvdA heeft op die wijze relatief veel kunnen profiteren van de successen van het paarse kabinet. Haar lijsttrekker was als premier het gezicht van dat kabinet. Campagneanalisten noemen de extra winst die de PvdA daaraan heeft te danken de premierbonus. Het is vrij aannemelijk dat de premierbonus ten koste gegaan is van D66. Kleinnijenhuis, Oegema, De Ridder en Ruigrok prijzen in Paarse polarisatie de campagnestrategieën van PvdA en VVD, die erin slaagden op de juiste momenten 'hun' thema's naar voren te brengen. De VVD speelde het punt van het asielzoekersbeleid goed uit en wist door het organiseren van dagelijkse persconferenties met liberale bewindslieden relatief vaak het nieuws te halen. De PvdA-campagne was redelijk defensief opgezet gericht op het geen fouten maken en die opzet slaagde grotendeels. Mannetjesmakerij Columnist Gerry van der List denkt dat de invloed van zogenaamde Amerikaanse toestanden, inclusief het lijsttrekkereffect, in de verkiezingsstrijd veel te groot is geweest. Juist daarom is hij als eenling van mening dat de laatstgehouden campagnes nog lang niet saai genoeg waren, maar eerder getuigden van een jacht naar opwinding. Op zijn eigen partij, de VVD, uit Van der List kritiek vanwege het feit dat de verkiezingsbijeenkomsten strak geregisseerde shows waren, waarbij bekende, maar apolitieke Nederlanders zoals zanger Guus Meewis, soapsterren Linda, Roos en Jessica, voetballers zoals Ronald en Frank de Boer een rol speelden. Gewaakt moet worden voor pogingen op kunstmatige wijze de politiek spannender, opwindender of levendiger te maken, aldus Van der List. In hun studie Paarse polarisatie komen de VU-onderzoekers tot een heel andere conclusie. Ondanks alle opsmuk van de verkiezingscampagnes is de inhoud van politieke boodschappen nog steeds datgene waar het om gaat en naar aanleiding waarvan de kiezer zijn voorkeur bepaalt. Personen, vooral lijsttrekkers, spelen weliswaar een belangrijke rol in de campagne, maar de personalisering blijkt niet ten koste te gaan van het inhoudelijk gehalte van het nieuws in de vijf grote landelijke dagbladen dat de VU-onderzoekers onderzochten. De persoon van de lijsttrekker stond tijdens de gevoerde campagnes ten dienste van het overbrengen van de inhoudelijke boodschap, is zo ongeveer wat de Amsterdamse onderzoekers beweren. Natuurlijk is het mooi meegenomen als het instrument lijsttrekker het goed doet ten overstaan van het publiek, maar uiteindelijk is de kiezer te intelligent om zich alleen door mannetjesmakerij te laten leiden in zijn stemgedrag. Beste campagne Als coalitiepartij kreeg de PvdA relatief veel aandacht van de media. Ook VVD en D66 kwamen prominent aan bod, oppositiepartij CDA iets minder, GroenLinks nog weer minder. RPF, SGP en GPV haalden wel prominent het Nederlandse Dagblad en deze krant, maar kwamen in de andere media nauwelijks voor. Ook de Socialistische Partij moest veel moeite doen om in het nieuws te komen. Discriminatie? Een beetje wel. In een rondetafelgesprek van journalisten van diverse media, opgenomen in Stemmen in Stromenland, zegt Job Frieszo van het NOS-journaal: Wij deden alleen grote partijen, die relevant zijn voor de machtsvraag. De kleintjes deden we op leuke momenten (...) Uitgangspunt voor ons is het zetelaantal aan het begin van de verkiezingscampagne. Mede n.a.v. Stemmen in Stromenland, door P. Kramer, T. van der Maas en L. Ornstein (red.); uitg. Sdu Uitgevers, Den Haag; 1998; ISBN 90 12 08690 6; 160 blz.; 29,90; Paarse polarisatie, door J. Kleinnijenhuis, D. Oegema, J. A. de Ridder en P. C. Ruigrok; uitg. Samsom, Alphen a/d Rijn; 1998; ISBN 90 14 06030 0; 176 blz.; 57,50. |
![]() |