Het jaar 1998 |
Zie ook: Kroniek van een val Affaire-Van Drimmelen kostte ds. Vissinga's positie als preses Argeloosheid als zwakte en krachtDoor J. R. A. Dekker Met een brede glimlach zwaait ds. Vissinga de zijdeur open van 'zijn' wijkkerk Open Hof in Kampen. Een krachtige handdruk als begroeting volgt, waarna hij met energieke tred voorgaat naar zijn studeerkamer. Eén ding is duidelijk: de voormalige preses gaat na alle verwikkelingen in het afgelopen jaar niet als een geknakt mens door het leven. Dat beaamt hij zelf ook. Ik doe mijn werk met buitengewoon veel vreugde. Gemeentepredikant zijn is het mooiste wat je je kunt voorstellen. Voordat ik preses werd, heb ik het met veel genoegen gedaan. En ook nu weer. Wie een vluchtig en oppervlakkig contact met ds. Vissinga heeft, kan de indruk krijgen dat hij nogal luchthartig over de teleurstellingen van het afgelopen jaar heenstapt. Maar schijn bedriegt. De kwestie-Van Drimmelen blijkt diepe sporen in zijn leven te hebben getrokken. Zonder dat hij daarover overigens dramatisch wil doen. Denk nu niet dat mijn hele leven erdoor wordt beheerst. Dat is volstrekt niet zo. Het is echter heel wrang om op deze wijze uit het synodewerk te raken. Dat wens ik niemand toe. Maar goed, zo zul je moeten leven met de ervaringen die je opdoet. Het kost ook tijd om die een plek in je leven te geven. Ds. Vissinga vergelijkt de verwerking van zijn teleurstellende ervaringen met een rouwproces. Daarin zijn verschillende fases: ontkenning, woede, opstand, marchanderen, depressie. Eindelijk kan het dan pas tot aanvaarding komen. Nou, soms denk ik dat ik bij de laatste fase zit. Maar soms verkeer ik ook nog in die tweede fase: die van woede en opstandigheid. Gelukkig lukt het mij die gevoelens binnen de perken te houden, zodat ze mij in mijn werk niet belemmeren. Er zijn echter stille ogenblikken waarop ik bij mezelf te rade ga. Dan komen die gevoelens weer naar boven. Dat gebeurt natuurlijk ook wanneer ik op allerlei manieren met het synodewerk geconfronteerd word, zoals bij de sluiting van de Theologische Universiteit hier in Kampen of de kwestie van de naamgeving van de SoW-kerk. U bent in januari in een diep gat gevallen. Was het door de druk van de media dat het gereformeerde moderamen besloot op te stappen? Is uw vertrouwen in mensen beschadigd? Na enige aarzeling: Misschien ben ik het meest teleurgesteld in mezelf. Hoewel ik dat ook wil relativeren. Dan energiek: Kijk, achteraf is het allemaal zo makkelijk hè. Achteraf heeft altijd iedereen gelijk. Als ik de film terugdraai, dan kan ik best aangeven waar het op cruciale momenten is misgegaan. Ik heb mij verkeken op het veld waarin we terechtkwamen met het woord pedofiel. Dat vind ik nog steeds heel ontluisterend. Het bedroeft me ook. Blijkbaar kunnen we het met z'n allen niet hebben over mensen met een pedofiele geaardheid zonder direct over pedoseksueel misbruik te praten. Over dat laatste heb ik het in januari niet gehad. Geen moment. Het is voor mij een grote teleurstelling dat het wel direct zo opgevat en daarmee verbonden is. De brief van ds. Van Drimmelen verwees toch ook duidelijk naar de pedoseksuele praxis? Enkele passages uit zijn brief: Voor zover er lichamelijk contact is, is het al te gemakkelijk dat per definitie onzorgvuldig te noemen. Heftig: Laat duidelijk zijn dat voor mij seksuele handelingen van volwassenen met kinderen uit den boze zijn. Daar is geen enkele rechtvaardiging voor. Maar ik vind het hypocriet om te doen alsof er alleen maar van misbruik en schade sprake zou zijn in deze relaties. In heteroseksuele relaties is van veel meer misbruik sprake. Wat vaders soms dochters aandoen, dat is ten hemel schreiend. Kwantitatief gezien is dat een veel groter onrecht dan waar we hierover praten. Dan weer rustig: Ik ben echter te argeloos geweest. Dat is waar. Maar ik ken Van Drimmelen en ik ken de integriteit van Van Drimmelen. En daar voer u blind op? Bent u teleurgesteld in de integriteit van Van Drimmelen? Hebt u veel reacties gehad van mensen die als kind seksueel zijn misbruikt? Heel ontroerend vond ik en dat blijft me heel erg bij de reacties van mensen die met hun pedofiele geaardheid geen kant uit kunnen in deze samenleving. Die er hun leven lang mee worstelen. Die daarmee heel zuiver proberen om te gaan, maar als ze er maar één woordje over zeggen, direct op één lijn worden gesteld met Dutroux. En dat vind ik zó erg. Welke weg zou u als pastor gaan met iemand die een pedofiele geaardheid heeft? In kerkelijk Nederland klonk het verwijt dat gereformeerden altijd direct achter allerlei maatschappelijke ontwikkelingen aanlopen. Bij de zaak-Van Drimmelen zouden ze ze zich op de publieke opinie hebben verkeken. Toen die zich tegen hen keerde, krabbelden ze gauw terug. Welke levensles trekt u uit de gebeurtenissen van januari? Ik heb de afgelopen weken gepreekt uit de geschiedenis van Jozef, een prachtige messiaanse figuur. De sleuteltekst vind je in Genesis 50:20. Daarin spreekt Jozef tegen zijn broers uit dat God het kwaad dat hem was overkomen ten goede heeft gedacht. Daarmee houdt hij overeind dat het kwaad was wat hem overkwam. Dat zijn die donkere bladzijden in het levensboek. Maar God heeft er iets mee gedaan. Wie weet, ik hoop ook ooit zoiets te mogen zeggen. Maar, ik vind dat er nú al zo veel goed is. |
![]() |