Twaalf keer
de R in de maand
Verkeer
is emotie. En van het vermeende recht op mobiliteit moeten
ze afblijven. De grote R van rekeningrijden zat dit jaar in
alle twaalf maanden. Linksom kreeg verkeersminister Netelenbos het R-woord
er niet ingeheid, rechtsom evenmin. Aan een dood paard blijven trekken,
wilde ze niet, dus werd het spitstarief verpakt in een Bereikbaarheids
Offensief Randstad (BOR), met daarin naast een proef met tolpoorten
en betaalstroken voor miljarden aan nieuwe wegen en spoorwegen.
Op die manier kreeg Tineke Tolpoort veel tegenstanders in
een charmante houdgreep. Want wie meedoet, krijgt geld voor knelpunten.
Door N. Sterk
Verkeer is emotie, zeg dat wel. Op het asfalt slaan verkeersdeelnemers
elkaars autoruiten in als het weggedrag van de ander hen even niet zint.
In de Tweede Kamer nemen fractiespecialisten elkaar letterlijk de maat
en zetten iemands corpulentie in als middel om een debat te frustreren.
Waarna een collega-kamerlid van pure narigheid voorstemt, waar hij eigenlijk
tegen had wíllen zijn.
Nederlanders
zijn niet uit de auto te krijgen, constateerde begin dit jaar de VROM-raad
in Mobiliteit en beleid. Reizen is een wet in de samenleving,
en de regering doet er goed aan de negatieve gevolgen van mobiliteit dan
maar te bestrijden, en niet de mobiliteit zelf, zo luidde het advies.
Kosten van verkeersoverlast, files en milieuvervuiling moeten worden doorberekend
aan de veroorzaker: de automobilist. De vervuiler betaalt, dus voor zwaardere
en vuilere autos moet de eigenaar flink extra dokken, in verhouding
beduidend meer dan nu het geval is.
Kilometerheffing, hoge parkeertarieven en een spitsheffing zijn daarbij
mogelijke instrumenten, aldus de VROM-raad. Netelenbos zag het advies
niet als kritiek op haar huidige beleid. Sterker nog: een
groot deel ervan keerde in oktober rechtstreeks terug in haar Nationaal
Verkeers- en Vervoersplan (NVVP), de blauwdruk voor het verkeersbeleid
voor de komende tien, vijftien jaar.
Aan de ene kant oogt de visie van de VROM-raad helder en acceptabel, maar
er wordt wellicht toch te veel voorbijgezien aan de emotionele kant van
hoofdzakelijk het autoverkeer. Auto-mobiliteit, het letterlijk
autonoom, zelfstandig kunnen bewegen, zit zo diep in de genen van de moderne
mens aan het begin van de 21e eeuw, dat hij die verworvenheid tot (nagenoeg?)
geen enkele prijs opgeeft.
In
dat opzicht werkt de hoogconjunctuur van dit moment tegen: de grote, dure
MPVs en zware topmodellen allen voorzien van een energieslurpende
airco voor die twee soms iets warmere maanden die in Nederland voorkomen
zijn niet aan te slepen. Maar ook wie weinig te verteren heeft, schaft
zich regelmatig iets aan: desnoods een afdankertje met een apk tot negen
maanden later. Gereden zal er worden. Natuurlijk: er zijn mensen die bewuster
en zuiniger omgaan met mobiliteit, maar dat is een kleine minderheid.
Plezierkilometers
Wie dicht bij zijn werk woont, kan gemakkelijk een dierbaar verhaal ophangen
over woon-werkverkeer dat best zwaarder mag worden belast. De belastingherziening
vanaf 2001 voorziet daar ook in door de geruisloze afschaffing van het
reiskostenforfait ooit struikelde daarover een kabinet en
door invoering van een fietsaftrek. Wie zijn familie dichtbij heeft wonen,
kan gemakkelijk afgeven op alle onnutte verplaatsingen voor zoiets als
verjaardagen. Ook daarin verandert overigens iets nu vanaf januari de
hoeveelheid met de auto van de baas verreden privé-kilometers maatgevend
wordt voor het percentage van de bijtelling.
Een
feit is en blijft dat er veel fun-achtig verkeer is, of in
elk geval minder noodzakelijk verkeer. Dat geldt ook voor de grote kilometerquota
die worden verreden op aanstichten van veel kleine annonces in onder andere
deze krant, bijvoorbeeld in het kader van een gezellige zaterdagavondpassering.
Voor één bijeenkomst hoe goedbedoeld en hoe leerzaam
ook leggen bezoekers soms afstanden af die 25 jaar geleden slechts
werden verreden als de familie éénmaal per jaar voor twee
weken op vakantie ging. Het moet mogelijk zijn dat eerlijk en hardop vast
te stellen. Mobiliteit is een aan alle kanten over zn grenzen kolkend
en bulkend verschijnsel, waarvan de negatieve effecten al te graag worden
weggeredeneerd. Maar s avonds veroorzaak ik toch geen file,
zegt iemand. Nee, inderdaad niet, maar de CO2-uitstoot van zon fun-rit
is er niet minder om.
En
het geld lijkt zeker in deze tijden van grote voorspoed nauwelijks
een probleem. Natuurlijk, er waren dit jaar blokkades tegen de hoge dieselaccijns,
er was een aanzwellend en weer afnemend gemor tegen het rekeningrijden
en wie een volle tank loodvrije benzine afrekent aan de pomp verslikt
zich. Maar wie mobiliteit wil bestrijden door haar duurder te maken, zal
maar gedeeltelijk succes boeken. Begin jaren zeventig suggereerden leek
en specialist dat de ongebreidelde mobiliteitsgroei wellicht vanzelf af
zou vlakken als de literprijs van benzine die van de melk zou zijn gepasseerd.
Benzine is inmiddels 2,5 keer zo duur als melk. Die verwachting kan dus
blijvend als rariteit worden bijgezet. Liever droog brood dan geen autokilometers.
Geldbuidel
Tegen die achtergrond bezien is het geen wonder dat het R-woord twaalf
maanden opspeelde. Er dient iets te gebeuren, maar niemand weet wat. Rekeningrijden
lag zwaar onder vuur, maar al in januari bleken er barsten in het eerder
ogenschijnlijk zo gesloten antifront. Ondanks alle krantenkoppen met mordicus
tegen, verschenen al gauw de headlines met een doorschemerend akkoord.
Alle mitsen en maren bleken helemaal boterzacht op het moment dat Netelenbos
met de geldbuidel rammelde. Maar ook daarna bleek nog alles mogelijk.
Ja werd nee en andersom. Wie de knipsels van dit jaar over de kwestie
doorkijkt, kan niet anders dan meewarig glimlachen.
Naarmate
het jaar 2000 vorderde, zwol de stroom van tegenstellingen en keiharde
standpunten alleen maar aan. Totdat in oktober in het dan gepresenteerde
NVVP de ontsnappingsclausule werd herontdekt: de kilometerheffing. Politieke
partijen en belangenorganisaties meldden zich om strijd als de geestelijke
vaders en moeders van deze heffing, die invoering van het rekeningrijden
zelfs helemaal zou kunnen voorkomen. Of dat ei van Columbus een probaat
middel is tegen de ongeneeslijke kwaal die congestie heet, zal in de nabije
of verre toekomst moeten blijken. Voorlopig is het nog gewoon achter aansluiten.
|


|