Berusting
in de Betuwe
Het moest
snel gebeuren, de Nederlandse Spoorwegen hadden er zelfs een rechtszaak
voor over. Op dinsdag 8 februari begon s ochtends vroeg de langverwachte
Slag om de Betuwe. Die duurde twee dagen. Ruim tien maanden
later lijkt de haast van toen sterk overdreven. Het duurt nog jaren voordat
de kardinaalsmutsen bloeien.
Door R. Pasterkamp
Op overweg 165 in de Wolfhoeksestraat in Ressen gooiden demonstranten
stenen naar passerende treinen. Iets verderop zaten jongens en meisjes
van GroenFront! in een boom. Die boom staat er nog. Gele linten met opdruk
Let op NS Kabels wapperen in de wind. De huizen die in de
weg stonden zijn weg. Een groene bouwkraan zwaait met zijn arm. De eerste
tekenen van de Betuwelijn? Fout. Het Zuiveringschap Rivierenland bouwt
hier aan het Rioolgemaal Waalsprong.
In
februari brak een politiemacht van maar liefst 500 mensen het laatste
brokje lijfelijk verzet tegen de aanleg van de omstreden Betuwespoorlijn.
Acht panden in Ressen, Zetten en Meteren waren door actievoerders van
GroenFront! bezet. Ze noemden de Betuwelijn een achterhaald en onzinnig
geldverslindend project. De krakers hadden de huizen gebarricadeerd,
zich vastgeketend aan torens en zelfs verschanst in ondergrondse tunnels.
De rechter gaf NS in kort geding gelijk, de krakers moesten eruit. Toen
ze niet vrijwillig vertrokken kwam de politie in actie. De ontruiming
verliep in goede harmonie. Krakers wezen de politie op verborgen gangen,
de politie waarschuwde krakers voor vallende pallets. In de media werd
de operatie een ontruiming volgens het poldermodel genoemd.
Het
kostenplaatje (rekening overheid) kwam op dik 2 miljoen gulden. Eind mei
sprak de politierechter actievoerders die zich bij de ontruimingen niet
hadden verzet, vrij. Zij die de politie dwarszaten door zich bijvoorbeeld
ondergronds vast te ketenen, kregen een boete van 500 gulden of tien dagen
cel. Het zal niet meevallen de boetes te innen omdat op een na alle actievoerders
anoniem waren gedagvaard.
Potdicht
Het rustige Betuwse dorpje Zetten stond die tweede week van februari op
zn kop. De Wageningsestraat zat potdicht, schooljeugd nam vrijaf
om de actie met eigen ogen te zien. Toen de krakers waren verwijderd,
werden de huizen onmiddellijk gesloopt. Konden de spoorwegen aan het werk.
Ruim tien maanden na dato is in Zetten de noodzaak van de kostbare ontruiming
niet direct zichtbaar. Onkruid tiert welig op de plek waar de Slag om
de Betuwe woensdag 9 februari om zes uur s avonds werd beslecht.
Het herenhuis pal naast de oprit naar de snelweg A15 staat er nog. Een
shovel is de achtertuin tot op 2 meter genaderd. De bewoners zijn niet
thuis.
Volgens
fraaie kaarten en op de computer samengestelde tekeningen van hoe het
wordt (te zien in het glanzende Betuweroute-informatiecentrum in Tiel)
staat de woning pal op het toekomstige spoor. Niet de ideale situatie,
erkent Jan Willem Lammers, projectvoorlichter van het Gelderse Betuweroute-tracé.
Op relatief bevredigende wijze zijn de moeilijkheden met de
bewoners opgelost, zegt hij. Ze mogen er nog een tijdlang blijven
wonen. De mensen zijn bezig met de bouw van een nieuw huis.
Langs de Wageningsestraat in Zetten is van bouwactiviteiten die duiden
op de nieuwe spoorlijn weinig tot niets te zien. Vanwaar de haast in februari?
Lammers: We hadden de grond nodig om boringen te doen en kabels
te trekken. Dat is niet allemaal even zichtbaar.
Sporen
Hoe
het ook zij, de boomgaard van Nederland gaat definitief op de schop. Gele
grijpers trekken diepe sporen door het landschap. Vanaf de A15 is het
spoor van de Betuwelijn goed te volgen. Het tracé loopt van de
Rotterdamse haven naar Duitsland. De lijn komt voor 80 procent pal naast
de snelweg te liggen. De eerste treinen moeten in 2005 over de rails denderen.
Geluidsschermen zullen de herrie van de vrachttreinen binnen de perken
houden. Bovendien wordt het spoor aan het zicht onttrokken. Het idee is
dat de spoorlijn op of onder het maaiveld komt te liggen en de wegen omhooggaan.
In de folders heet het dat de Wageningsestraat prominenter aanwezig
is. Nadeeltje: De privacy van de ligweide bij het zwembad
is niet meer gewaarborgd.
Carmen
Schothuis zit op het informatiecentrum in Tiel klaar om alle vragen van
de bevolking te beantwoorden. Je merkt een zekere berusting bij
de bevolking. Zo van: de lijn komt er, we moeten de overlast zo veel mogelijk
beperken. Er mag dan wat verdwijnen, volgens Schothuis komt er veel
voor terug. Bijvoorbeeld langs de Wageningsestraat: 246 kardinaalsmutsen,
52 exemplaren van de grauwe abeel en 83 gewone essen. Voor wie het interesseert:
een es kost 200 gulden, het ingraven 100. De klus is begroot op 24.900
gulden.
Dwarsliggen
Van GroenFront! is na februari weinig meer vernomen. In april werden nog
even heistellingen bezet bij de Sophiaspoortunnel, ook onderdeel van de
Betuweroute. Een woordvoerder van GroenFront! laat echter weten te
blijven dwarsliggen bij de aanleg van de lijn. U hoort nog
van ons.
In
een pand aan de Achtersteweg in Meteren zat in februari een actievoerder
van GroenFront! 35 uur vastgeketend in een van de tunnels onder de gekraakte
boerderij. Via een mobiele telefoon hield hij contact met de wereld boven
de grond. Het bord dat een doodlopende weg aangeeft, is in december volstrekt
overbodig. Hekken belemmeren de doorgang. Van de boerderijen is niets
meer te zien. Bomen liggen in mootjes gehakt. Het verkeer op de A15 raast
voorbij. In een sloot ligt de romp van een witte boot. Iemand heeft het
schip een naam gegeven: Titanic.
|