Frustraties
tussen de vangrails
Nederland
stond half september muurvast. Dagenlang beheersten protesterende vrachtwagenchauffeurs
het straatbeeld. Met nette en minder nette acties. Het kabinet trok de
knip en de blokkades tegen de hoge dieselprijs ver-dwenen als sneeuw voor
de zon. Maar Nederland staat nog altijd stil. Iedere ochtend, iedere avond.
Ook zonder demonstraties.
Door G. ten Voorde
Vrachtautos
dwars over de weg, chauffeurs op de vangrail, automobilisten zich opvretend
in de file. De emoties laaiden hier en daar hoog op tijdens de acties
van vrachtwagenchauffeurs tegen de extreem toegenomen brandstofkosten.
De politie van Den Haag zette vele tientallen MEers in om de landelijke
actiedag van Transport en Logistiek Nederland (TLN) in goede banen te
leiden. Onnodig. De optocht voltrok zich uiterst gedisciplineerd.
Tot groot ongenoegen van sommige collegas. Uit onvrede over de veel
te nette acties blokkeerden zij wegen en knooppunten. Of ze kropen
met een slakkengang over de snelweg. Met de nodige wildwesttaferelen tot
gevolg: automobilisten die midden op de snelweg rechtsomkeert maakten
en al spookrijdend over de vluchtstrook terugreden naar een afslag. Anderen
namen de toevlucht tot de berm en passeerden al hortend en stotend de
verstoppingen.
Protest
De
directie van transportbedrijf Boer uit IJsselmuiden moet niets van blokkades
hebben. Maar met de protesttocht van TLN op 15 september heeft Boer sr.
met genoegen meegereden. Vanuit Urk rukte de kolonne Oost op richting
Den Haag. Het kostte ons een dag omzet. Een dikke 1300 gulden,
vertelt J. H. Boer van de gelijknamige transportonderneming. Maar
dat is het waard. Anders hadden we nooit compensatie gekregen. Dit maatschappelijke
probleem mag niet op één sector worden afgewenteld.
Het kabinet kwam de transporteurs na de hardnekkige acties tegemoet met
een compensatie voor de extreem hoge dieselprijs. Behalve uitstel van
betaling van de motorrijtuigenbelasting ontving de sector een teruggaaf
van de accijns. Den Haag gaf in het dieselakkoord voor het eerste kwartaal
14 cent per liter compensatie, 10,5 cent in het tweede kwartaal, 7 cent
in het derde kwartaal en 3,5 cent in de laatste drie maanden.
Boer
is op zich niet ontevreden met de compensatie. We krijgen een beetje
lucht. Het is een overbrugging om dit jaar door te komen en betere afspraken
te maken met opdrachtgevers. Meer niet. Hij wijst erop dat Den Haag
de transporteurs volgend jaar geen cent tegemoet zal komen.
Doorberekenen
Een tankauto van Kanis Kampen rijdt het erf op om brandstof te brengen.
Per jaar verbruikt het transportbedrijfje in IJsselmuiden zon 250.000
liter. Boer slaagt er slechts gedeeltelijk in de uitzonderlijk hoge kosten
daarvan aan zijn klanten door te berekenen. De prijs schommelt enorm,
verzucht hij. We hebben regelmatig met de jas aan gestaan om een
doorberekening van de kosten aan te kaarten bij de klant. Maar elke keer
zakte juist op dat moment de prijs weer met 5 of 7 cent.
Opdrachtgevers
staan op zich niet onwelwillend tegenover een doorberekening, is de ervaring
van Boer. In de meeste gevallen geldt: Gaat het de opdrachtgever
goed, dan is hij ook bereid de transporteur tegemoet te komen. Maar ze
zijn niet gek. Want het is vaak een doorberekening ná aftrek van
de compensatie die wij krijgen. Wat wij krijgen als compensatie, trekken
zij er weer van de opdrachtprijs af. Bovendien hingen verschillende opdrachtgevers
die al betaald hadden direct aan de bel: Krijgen wij nu geld terug? De
kosten 100 procent doorschuiven lukt vrijwel nooit, concludeert
de ondernemer.
De hoge brandstofkosten blijven daarom als een loden last op de transporteurs
liggen. Boer grijpt een rekenmachine. Sinds begin 99 zijn
de prijzen 50 procent gestegen. Daardoor zijn we alleen al aan brandstof
120.000 gulden extra kwijt. Een groot probleem voor een klein bedrijf.
Met zeven fulltime chauffeurs, twee oproepkrachten en zes trekkers met
oplegger maakt Boer zon 750.000 kilometer per jaar. Per vrachtauto
zijn de kosten gemiddeld zon 550 gulden per week gestegen.
Vaarzen
Boer
is vanouds sterk in veevervoer. Per jaar levert het bedrijf vanuit heel
Nederland zon 11.000 tot 12.000 vaarzen af op diverse exportverzamelplaatsen,
van waaruit ze worden vervoerd naar landen als Spanje, Marokko, Rusland
en Polen. Daarmee neemt het IJsselmuidense bedrijf een kwart van het totale
Nederlandse transport van vaarzen richting buitenland (50.000 stuks) voor
zijn rekening.
Een arbeidsintensieve klus, vertelt de ondernemer in een keurig geordend
kantoortje in IJsselmuiden. Aan de muur hangt een poster met een vaars
op de Champs-Elysées, voor de Arc de Triomphe. Cadeautje van een
klant. De ritsnelheid in het veevervoer ligt aanmerkelijk lager
dan het simpele vervoer van A naar B. In het veetransport tikt de hoge
brandstofprijs dan ook minder hard door, legt Boer uit.
Sinds 1963 zit het familiebedrijf op de weg. De vennootschap onder firma
van opa Boer is overgenomen door twee zoons. Na het overlijden van de
ene vennoot, heeft de andere het transportbedrijf voortgezet. Opnieuw
als eenmanszaak. Sinds 1988 is Boer weer een vof, nu zoon Boer (kleinzoon
van de oprichter dus) volop meedraait in het vervoer van vee en bouwmaterialen.
Boer sr. trekt zich inmiddels langzaamaan terug.
Het bedrijf heeft drie jaar geleden definitief een punt gezet achter internationaal
transport. Je moet steeds meer kilometers maken om hetzelfde rendement
te halen. Een jaar of tien geleden moest een vrachtwagen in internationaal
vervoer 125.000 kilometer maken om er een boterham mee te verdienen. Nu
ligt dat al op 175.000 kilometer. De kosten stijgen harder dan de opbrengsten.
Zondagsrust
Een
ander zwaarwegend punt voor het bedrijf was de toenemende druk op de zondag.
Wil je rendement halen in het internationale transport, dan ben
je bijna gedwongen om te rijden op zondag. Daar doen wij dus niet aan
mee. Ons uitgangspunt is dat een chauffeur niet alleen stilstaat op zondag,
maar ook dat hij op die dag thuis is.
Ondanks de spanning in de sector blijft Boer op zn post. Een
boterham is er nog wel te verdienen. Alleen het beleg wordt dunner. Maar
het transporteren zit in je bloed. Dus ik ga ervoor.
|