Opinie | 9 september 2000 |
Imagoverbetering onderwijzersvak begint bij de individuele scholenLerarentekort vraagt om lerende schoolDe laatste tijd zijn in de pers al heel wat berichten verschenen over het nijpende tekort aan leerkrachten dat momenteel heerst. Door diverse instanties worden oplossingen bedacht. A. W. A ter Harmsel en M. K. Karels willen een verband leggen tussen oplossingen en het concept van de school als lerende organisatie. Hiermee willen zij vooral insteken op de preventieve aanpak van het leerkrachtentekort.
Allereerst het bestrijden van de symptomen. Het verdelen van de leerlingen over de andere groepen is zo'n oplossing. Een andere oplossing is het werken met een ziektepakket. Dit is goed bruikbaar wanneer onverwachts een leerkracht uitvalt. Er ligt werk klaar waar de klas onder leiding van de invaller de eerste dag mee aan de slag kan. De invaller hoeft dan niet halsoverkop uit te zoeken wat er gedaan moet worden. Het tweede niveau bevat meer structurele oplossingen, maar lost het tekort niet op. Een leerkracht die samen met een onderwijsassistent aan twee groepen onderwijs geeft, is een voorbeeld van een oplossing op dit niveau. Of het inzetten van ouders bij bepaalde taken die gemakkelijk door onbevoegden gedaan kunnen worden. Sommige scholen hebben hun 'stille reserve' kunnen uitbreiden door bij alle ouders na te gaan wat hun opleiding is. Ten slotte zijn er op het derde niveau de preventieve maatregelen. Die zijn vaak een stuk lastiger te realiseren en hebben daardoor ook niet op korte termijn effect. Dweilen geeft nu eenmaal sneller resultaat dan het opzoeken en repareren van het lek. Op de langere termijn zijn het echter de oplossingen van dit derde niveau die het meeste soelaas bieden. Aantrekkelijker Waaruit bestaat dat imago? Welke scholen trekken mensen aan? Aan welke eisen moet zo'n school voldoen? Scholen die serieus werk maken van hun personeelsbeleid vallen in positieve zin op. In deze scholen hebben leerkrachten het naar hun zin en daar varen de kinderen en de ouders wel bij. Mensen hebben behoefte aan de mogelijkheid om zich optimaal te ontplooien. Ook dragen mensen graag verantwoordelijkheid en stellen zij prijs op samenwerking met collega's. Wil een school en in zijn algemeenheid het onderwijs dus mensen aantrekken, dan moet rekening worden gehouden met dit soort wensen en verlangens. Bij het werken aan een schoolorganisatie die tegemoetkomt aan deze basale menselijke behoeften, komt al snel het concept van de lerende organisatie in beeld. Er zijn al diverse scholen bezig met veranderingen richting een lerende school, ook al benoemen ze dat niet altijd zo. Leerervaringen De school richt zich zo op het je aanpassen aan veranderingen. Het gevaar om daarbij met alle winden mee te waaien wordt voorkomen door de gemeenschappelijke visie. Om tot een gemeenschappelijk doel te komen, moet er natuurlijk wel duidelijkheid zijn over de opvattingen van de personeelsleden. Het ter discussie stellen van de al dan niet uitgesproken overtuigingen is een steeds terugkerend patroon in een lerende organisatie. Hierbij dient dan wel gerefereerd te worden aan externe bronnen. Binnen de lerende organisatie worden vijf disciplines onderscheiden: het ontwikkelen van persoonlijk meesterschap, het spreken over opvattingen en vooronderstellingen, het opbouwen van een gedeelde visie, het leren in teamverband en ten slotte het systeemdenken. Bij het ontwikkelen van persoonlijk meesterschap gaat het om het vergroten van het vakmanschap van de leerkracht. Hierbij horen activiteiten zoals: bij elkaar in de klas kijken, video-opnamen maken in de klas, snuffelstages in andere scholen en coaching van leerkrachten door de directie. Dialoog Vanuit het spreken over de vooronderstellingen en aannames, wordt er gewerkt aan het ontwikkelen van een gemeenschappelijke visie. Samen nadenken en het in grote lijnen eens worden over een vraag als: Wat willen wij met onze school bereiken? is van wezenlijk belang in een lerende organisatie. Als deze discussie op een professionele manier geleid wordt, zal ze tevens een toetsingskader voor de school opleveren. Dit kader kan dan richtinggevend zijn bij het overwegen van nieuwe ontwikkelingen. Het opzetten van intervisie behoort tot het terrein van het leren in teamverband. Als leerkrachten op deze manier gestructureerd en oplossingsgericht praten over de werkproblemen, wordt tevens de teamvorming versterkt. Wanneer de handelingssuggesties die uit de besprekingen voortvloeien ook nog zo worden vastgelegd dat het later te raadplegen blijft, wordt op een goede manier vormgegeven aan het leren in teamverband. Cirkels Ook met betrekking tot het leerkrachtentekort dreigt een negatieve spiraal: het onderwijs heeft een negatief imago, dus jongelui kiezen er minder vaak voor, dus de werkdruk wordt daardoor hoger, dus er is minder tijd en aandacht voor de juiste oplossingen. Daarom is het mooi dat het concept van de lerende school allerlei handvatten biedt om te werken aan structurele oplossingen voor het leerkrachtentekort. Als we meer aandacht besteden aan structurele oplossingen voor de werkdruk, wordt de kwaliteit van het onderwijs beter en wordt het vak nog meer de moeite waard. De auteurs zijn als schoolbegeleider verbonden aan het Begeleidingscentrum Gereformeerd Schoolonderwijs (BGS). |