Opinie 5 augustus 2000

Islamieten kijken neer
op Joden en christenen

De vredesbesprekingen tussen Israël en de Palestijnen in Camp David hebben niet tot een doorbraak geleid. Toch lijkt er sprake van toenadering. Hans Reinders vindt dat de Joden de oudste papieren hebben als het Jeruzalem-conflict wordt bezien vanuit religieus standpunt.

In het Camp David-overleg werd druk vergaderd over de status van Jeruzalem. De status van Jeruzalem is zeer omstreden. Zowel van de kant van de Palestijnen als van de kant van de Joden is dit een heikele kwestie. Beiden claimen deze stad. De Joden hebben dan wel de oudste papieren, maar zij zijn er een tijd tussenuit geweest. In die tijd is Mohammed, beweert de traditie van de islam (niet de koran zelf), daar ten hemel gevaren. Op de rots waarop Mohammed in Jeruzalem ten hemel voer, bouwde men al in de zevende eeuw de Rotskoepel. Ook bouwde men in deze zevende eeuw de Al Aqsa-moskee. Behalve dat Mohammed hier ten hemel voer (hij sprak met Abraham en keerde terug) zal hier het laatste oordeel plaatsvinden.

Nu moet men weten dat het laatste oordeel in de koran een grote rol speelt. Het laatste oordeel is volgens de koran een vreselijke dag. Allah maakt dan de balans op van het leven van elk mens. In vele soera's (hoofdstukken) in de koran wordt er gesproken over deze laatste beslissende dag. Aan dit alles merken we dat de koran Allah voornamelijk tekent als Rechter en hieruit blijkt dat de islam een wettische godsdienst is. Men ziet Allah niet als een Redder. De koran spreekt op slechts vijf plaatsen summier over genade met betrekking tot Allah! Wel begint elke soera met: „In naam van Allah, de Barmhartige Erbarmer”, maar een uitgewerkte genadeleer kent de koran niet.

Persoonlijke omgang
De islam kent ook geen echte zielsverrukkende persoonlijke omgang met Allah. Dit kenmerkt deze starre, wettische religie. Er gaapt een blijvende kloof tussen Allah en diens volgelingen. Allah kijkt nauwlettend op hen neer: van boven naar beneden. Er is geen echte geestelijke verbinding, zoals bij het christendom door de Heilige Geest. Men is en blijft dienaar van Allah. Het woord islam komt van het Arabische woord ”aslama” en betekent: totale overgave. Met dat woord is dan ook deze hele religie getypeerd. Er is alleen sprake van overgave, en geen omgang met...

Men kan stellen dat de Joden de oudste papieren hebben als men het Jeruzalem-conflict beziet vanuit religieus standpunt. Bovendien, Jeruzalem komt in de koran niet voor als heilige stad. Wel komen de twee steden Mekka en Medina voor in de koran. Over deze beide steden wordt heel normaal gesproken. Er wordt op veertien plaatsen in de koran gesproken over Mekka en op negen plaatsen over Medina (zie de uitgave van de koran onder redactie van prof. dr. J. H. Kramers).

Mekka springt er in de koran een beetje uit doordat het de ”Moeder der Steden” heet. Nu wil het geval dat Mohammed oorspronkelijk richting Jeruzalem bad, maar later, door het conflict met de Joden in Medina, zijn richting veranderd heeft naar Mekka. Zo heeft hij er een echte Arabische religie van gemaakt. De koran weerspiegelt nog het conflict dat Mohammed had in Medina met Joden en christenen aldaar. Berucht is vooral soera 5, die in Medina is ontstaan. In deze soera komen christenen en Joden er niet best af. Iets om over na te denken.

Verstrooid
Terugkomend op het onderwerp ”de status van Jeruzalem”, kunnen we stellen dat de Palestijnen niet de oudste religieuze papieren hebben. Jeruzalem is van oudsher de stad van het Jodendom. Toch is daarmee het conflict niet opgelost. Een islamiet zal zeker beamen dat de Joden van oudsher de oorspronkelijke bewoners zijn van dit land. Zij zullen er vervolgens op wijzen dat het Jodendom er een flinke tijd tussenuit is geweest en in die tijd is er veel gebeurd. Allah heeft de ongehoorzame Joden niet voor niets zo verstrooid.

Allah heeft toen een nieuw volk uitgezocht en dit volk heeft de boodschap beter begrepen dan de Joden en de christenen. Niet voor niets heet het boek van de islam: qur'an. Dit betekent vanuit het Arabisch ”oplezen” (het is nog verwant aan het Hebreeuwse woord voor ”lezen”, te weten: qere).

In de naam koran ligt het wezen van de islamitische openbaring. Mohammed heeft alles zo rechtstreeks van Allah ontvangen. Hij heeft het allemaal „opgelezen” en exact neergeschreven. Er is niets menselijks aan. Het is een goddelijke tekst, een volledig mechanische inspiratie. Men moet daarom ook eerst de handen wassen voor men de goddelijke koran aanraakt.

Al die andere teksten van Joden en christenen zijn geen koranteksten maar teksten van mensen. De schrijvers hebben niet goed geluisterd (opgelezen) naar Allah, daarnaast hebben zij er veel aan toegevoegd. Ze zijn maar weinig gehoorzaam geweest. Allah heeft zich daarom nog één keer geopenbaard, namelijk aan Mohammed, en deze heeft exact weergegeven wat Allah heeft gezegd. Men heeft daardoor de exacte openbaring. De koran is dan ook een exacte weergave van de eeuwige ongeschapen koran die bij Allah in de hemel ligt.

De koran is volledig goddelijk (er komen geen menselijke bevindingen in voor en worstelingen met Allah. Wel harde richtlijnen en dogma's). Volgens de traditie zei de engel Gabriël tegen Mohammed: Lees op (Qur'an), lees op. Mohammed was een luisterend oor en hij schreef het exact op. Ja, vele malen beter dan de Joden en de christenen. Deze openbaringsvisie is een heel belangrijk punt in het Midden-Oostenconflict. De islamieten kijken vanwege deze superieure openbaringsleer neer op Joden en christenen. Zij hebben de meest zuivere openbaring van Allah. Wanneer Joden en christenen zich opstellen als minderen (dhimmi's), zowel religieus als politiek, is er niets aan de hand.

Messiaanse rijk
Tot nu toe beschreef ik de islam in relatie tot Jeruzalem. Er is ook een andere kant: de orthodoxe Joden. Zij zien zichzelf (de Joden) als Gods verkoren knecht (èbèd Jàwhèw) hier op aarde en Jeruzalem als een ongedeelde hoofdstad van de staat Israël. Zij menen dat in Jeruzalem de Messias zal komen en dat dan het grote Messiaanse rijk, waarvan de oudtestamentische profeten bol staan, zal ontstaan. Ook zal de derde tempel uit Ezechiël 40-46 gebouwd worden (sommige Joden en christenen hebben al plannen).

Het Jodendom kent 613 wetten die alle afgeleid zijn uit de vijf boeken van Mozes. Een gedeelte van die wetten omspant de tempeldienst en de offers. Deze wetten kunnen alleen worden uitgevoerd als er een tempel is. Dit te realiseren is niet eenvoudig, want op de heilige Tempelberg bevinden zich helaas de heilige gebouwen van de Islam.

Jeruzalem is blijkens dit bovenstaande een heikel punt. Onderhandelen over deze stad betekent letterlijk rekening houden met heilige huisjes van beide zijden. Jakobus Revius dichtte het al: „Jeruzalem, gij torst met al uw weeën. Ook nog eens de last der moskeeën.” In Zacharia 12 en 14 kunnen we lezen dat Jeruzalem een geweldig strijdtoneel zal worden. Deze tekstgedeelten lijken nu hoogst actueel te worden. De geschiedenis haalt de exegeten, zelfs de grote exegeet Calvijn, weldra in die deze gedeelten uitsluitend op de kerk toepassen.

Als een fakkel
Tot slot: de Joden gebruiken nog wel eens het argument dat Nederland 80 jaar in oorlog is geweest met de Spanjaarden. Zij zeggen dan: „De staat Israël is nog maar 50 jaar in oorlog. Wij hebben dus nog 30 jaar te gaan.” Nu weten wij de uren niet dat er vrede zal komen in Jeruzalem, dat die zal komen daar is de Bijbel duidelijk in. De vrede van Jeruzalem zal de vrede van Munster in 1648 vele malen te boven gaan. Jesaja zei (61:1): „Om Sions wil zal ik niet zwijgen en om Jeruzalems wil zal ik niet stil zijn; totdat haar gerechtigheid voortkome als een glans, en haar heil als een fakkel, die brandt.”

De auteur studeert theologie.