Dossier MKZ19 april 2001

Wessanen schort
door mkz verkoop
Leerdammer op

AMSTELVEEN – Het zuivel- en voedingsconcern Wessanen heeft het verkoopproces van het kaasmerk Leerdammer voorlopig stopgezet. Wessanen stelt dat als gevolg van de uitbraak van (mkz) „het investeringsklimaat in de Europese zuivelindustrie te ongunstig is.”

Wessanen vreest dat het verkoopproces van de kaas onnodig ongunstig wordt beïnvloed, al heeft de uitbraak van mkz „minimale effecten op het bedrijfsresultaat van Leerdammer.” Het concern benadrukt dat het niet afstapt van de ingezette strategie om alle zuivelactiviteiten de deur uit te doen en zich volledig toe te leggen op gezonde en speciale voeding.

Met het besluit plaatst Wessanen de kandidaat-kopers voor Leerdammer, Campina, Friesland Coberco en het Italiaanse Parmalat, in de wachtkamer. Wessanen zegt de ingezette groeistrategie van het kaasmerk vooralsnog voort te zullen zetten.

Koninklijke Wessanen is er wel in geslaagd zijn Amerikaanse zuivelactiviteiten te verkopen. Voor 400 miljoen dollar wordt het Texaanse National Dairy Holdings eigenaar van Marigold Foods en Crowley Foods, die samen goed zijn voor een omzet van ongeveer 1 miljard dollar. Wanneer de benodigde goedkeuringen zijn verkregen, kan de verkoop in het tweede kwartaal van 2001 worden afgerond.

Na afronding van de verkoop zal Wessanen de boekwinst van de verkoop bekendmaken. De onderneming gebruikt de opbrengst om zich verder te versterken in de natuurvoeding en specialiteiten, de markt waar Wessanen zich sinds begin dit jaar nadrukkelijk op richt. Bij de bekendmaking van deze strategie, in februari van dit jaar, kondigde topman M. Zondervan een reeks acquisities op dit terrein aan. Eerder al kocht Wessanen in deze markt Boas, Zonnatura en het Franse Distriborg. Vorige maand nam het het Amerikaanse Food for Health over.