Dossier MKZ | 26 maart 2001 |
Mond- en klauwzeer houdt predikanten sterk bezigEen zondag in bezet gebiedVan onze kerkredactie Dit is een preek op zich, zei gastpredikant ds. R. Kattenberg in de avonddienst. Zoals u ontsmet moet worden om in de kerk te komen, zo moet u gereinigd worden aan de binnenkant. De predikant uit Arnhem had zijn preek op de omstandigheden afgestemd; hij stond stil bij Jeremia 14:22. Hij riep op tot medeleven met de betrokkenen en gebed om wijsheid, kracht en onderwerping. Luther zei dat één mens met God altijd in de meerderheid is. Er is veel aandacht van de media, er zijn veel nieuwsgierigen, maar mogen we dan uitdragen dat we ons afhankelijk weten van de Heere? In de morgendienst hield gastpredikant ds. J. M. Kleppe een lijdenspreek, maar trok tevens lijnen naar de uitbraak van mond- en klauwzeer. Het ganse schepsel zucht. Onschuldige dieren worden gedood, terwijl de Heere mensen nog voorbijgaat, zei de emeritus predikant. Hij wees op het volk Israël. Als het de Heere diende, werd het volk gezegend, maar wanneer ze de afgoden gingen dienen, kwam de Heere met Zijn straffen en oordelen. Nederland houdt geen rekening meer met God, maakt wetten die indruisen tegen Zijn Woord. De Heere komt met Zijn straffen. Nu nog bij de dieren; wat zal ons nog te wachten staan? vroeg ds. Kleppe. Mededeling In een mededeling vanaf de kansel liet de hervormde ds. C. Stelwagen dat laatste bewust weg. Zeker in een tijd als deze moeten wij naar Gods huis komen. Jesaja zegt in hoofdstuk 26:8: Wij hebben ook in den weg Uwer gerichten, U o Heere! verwacht, en in vers 16: Heere! In benauwdheid hebben zij U bezocht. In plaats van de wet liet ds. Stelwagen 's morgens zondag 10 van de Heidelbergse Catechismus lezen. Niet doorgetrokken God toornt niet op runderen, zei ds. Hogchem verder. Zeg ook niet dat de wereld niet op haar plaats is, want de wereld is nooit op haar plaats geweest. De Heere lere ons als kerk samen te buigen en op te merken op Zijn raad, aldus ds. Hogchem, die de epidemie ook in verband bracht met de wetten voor abortus, euthanasie en homohuwelijk. Deze ziekte komt juist in een tijd waarin we de teugels in handen dachten te hebben. Het zijn de daden des Heeren die verwoestingen hebben aangericht. Getroffen bedrijven De predikant zei dat er ook getroffenen waren die mogen belijden dat ze niets verdiend hebben, maar dat er een weg naar boven is. Ook zijn er die Gods ondersteuning hebben ervaren. Hij sprak de hoop uit dat er door deze roepstem van God een terugkeer zou komen tot Zijn Woord. Het is duidelijk dat God in onze bezigheden blaast, waarbij we alles dachten voor elkaar te hebben en nu alles ondersteboven gaat. Ds. C. J. Meeuse, predikant van de gereformeerde gemeente in Nunspeet, hield gisteren een tijdpreek over Habakuk 3:17-18. Hij sprak over Gods ontferming te midden van de oordelen. Aan de ene kant is er de nood door Gods oordeel, aan de andere zijde de vreugde van Zijn ontferming. De Heere kan deze moeilijke en zware weg gebruiken om ons op onze plaats te brengen. En dat is dat we de Heere leren kennen als de God onzes heils. De predikant wees zijn gemeente verder op het onderscheid tussen een rechterlijke tuchtiging en een vaderlijke kastijding. Als we de vuist ballen, zijn we niet op onze plaats. Maar als we verootmoedigd worden en gaan zien welke zaken het belangrijkste zijn, als we naar de Zaligmaker gedreven worden, dan kan er toch een zegen komen in zo'n ontzaglijk moeilijke weg. Volkstelling Troost De gemeente, die voor ongeveer 70 procent was opgekomen, was erg aangeslagen, merkte de predikant. Het was een emotionele dienst. Meer dan de helft van de veestapels in Oene wordt sowieso geruimd, en waarschijnlijk nog meer. Ds. Van den Herik wees in de preek vooral op de hulp die voor de getroffenen te krijgen is. Er zijn onder de getroffenen mensen die juist in deze ellende ontroerend getuigen van Gods nabijheid. Mogen we de crisis typeren als een straf van God? Ds. Van den Herik wil de vraag genuanceerd benaderen. Het zou een discussie apart vormen daarover te praten. Ik vond het moeilijk over straf te spreken, terwijl je de getroffenen voor je ziet zitten. Je moet oppassen niet in de fouten van de vrienden van Job te vervallen. Het is de vraag of je alléén van straf kan spreken als er menselijke middelen zijn om de gevolgen van mkz te verhelpen, maar als die van overheidswege niet mogen worden toegepast. Wel wees de predikant van Oene op het nationale en persoonlijke afwijken van Gods geboden, waarover Gods ongenoegen niet kan uitblijven. Er zitten verscheidene kanten aan deze materie. |
![]() |