Leveringen onmogelijk door mkz-uitbraak
Ondernemers dreigen elkaar met schadeclaimsZOETERMEER Tientallen ondernemers dreigen elkaar met schadeclaims. Ze vinden dat contracten moeten worden nageleefd, zelfs als dat niet kan door de vervoersverboden wegens mond- en klauwzeer. Vervoerdersorganisatie EVO maakt zich zorgen over deze ontwikkeling. Zij maant ondernemers tot voorzichtigheid. Volgens de EVO staat bij sommige bedrijven het water tot aan de lippen. We hebben veel meldingen binnengekregen van bedrijven die dagvaardingen hebben ontvangen, zegt D. Andela van de EVO. Ondernemers worden door afnemers gemaand om te leveren, aldus Andela. Dat lukt niet en ze voelen zich dan gedwongen hetzelfde te doen bij hun leveranciers. Daardoor ontstaat er een soort negatieve spiraal. Zo zag een kruideniersorganisatie dat in de schappen van de winkels verschillende zaken zoals chocolade bijna waren uitverkocht. Zij maande de leverancier direct te komen met nieuwe producten. De supermarktorganisatie heeft schriftelijk gedreigd de leverancier aansprakelijk te stellen voor de opgelopen omzetderving. Ook fouragehandelaren staan onder druk. Er zijn afnemers die zeggen dat ze onmiddellijk met producten moeten komen, aldus Andela. Als ze dat niet doen hoeven ze nooit meer terug te komen, wordt er dan bijverteld. Schrijnend Schrijnend noemt de EVO het voorbeeld van een stichting die kleinschalige paardenevenementen organiseert. Alle evenementen zijn afgelast. Toch eiste de verhuurder van paardenboxen recentelijk dat hij werd betaald voor de boxen die hij zou leveren. Hij was witheet dat het evenement was afgelast, aldus Andela. Maar daar kan die stichting niets aan doen. Volgens de EVO levert zo'n spiraal van juridische zaken uiteindelijk niets op. In de meeste gevallen kan aanspraak worden gemaakt op overmacht. Het is een paniekreactie. Alleen de advocatuur wordt daar beter van. |