Lijfwacht Diana beschrijft toedracht ongelukDoor Bea Versteeg Het is al ruim tweeënhalf jaar geleden dat de Britse prinses Diana om het leven kwam bij een auto-ongeluk in Parijs. Dit ongeval kostte ook het leven van haar toenmalige vriend Dodi Fayed en de chauffeur van de auto, Henri Paul. De enige overlevende was de lijfwacht van de Fayeds, Trevor Rees-Jones. Het ongeval was te wijten aan de chauffeur die onder invloed van alcohol en medicijnen was en te snel reed. De lijfwacht heeft zijn verhaal The Bodyguards Story op papier gezet. De Britse krant The Daily Telegraph, zeer geliefd bij conservatieven en prins Charles, heeft de voorpublicatie ervan. Bij de start daarvan publiceerde de krant een interview met Rees-Jones. Een gewone Engels jongen, die na een loopbaan als para in het leger, koos voor beveiliging van bekende personen. In 1995 trad hij in dienst bij de Fayeds met als opdracht Dodi, als hij in Groot-Brittannië was te beveiligen. Tot de zomer van 1997 een gemakkelijke, goed betaalde baan. De lijfwacht kreeg er 25.000 pond ofwel 90.000 gulden per jaar voor. Het leven van Rees-Jones verandert als in juli 1997 prinses Diana en haar zoons William en Harry de vakantie doorbrengen bij de Fayeds op hun jacht in de Middellandse Zee. Zij is er de gast van Dodi's vader, Mohammed. Al snel bekommert Dodi zich om de prinses. De bemanning van het schip maar ook de lijfwachten moeten er in het begin om glimlachen. Dodi is, hoewel 41 jaar oud, meer een verwend kind dan een volwassen man. De manier waarop hij met de prinses omgaat, ontlokt een collega van Rees-Jones de opmerking: Als ik dat bij mijn vriendin presteerde, was het meteen uit. Zo laat Dodi Diana op een avond aan haar lot over terwijl hij met de rest van het gezelschap in een hotel wat drinkt. Zij blijft buiten op een muurtje wachten, terwijl de lijfwacht een oogje in het zeil houdt. Met zijn beveiligingsmensen ligt Dodi voortdurend overhoop. Hij gedraagt zich volkomen onvoorspelbaar. Wie de voorpublicaties leest, kan niet anders concluderen dan dat Dodi zelf verantwoordelijk is voor de fatale afloop van zijn vriendschap met de prinses. Keer op keer hebben de lijfwachten geen idee waar het stel naar toe gaat. Dit ontneemt hen de mogelijkheid om, zoals te doen gebruikelijk, van te voren hotels of restaurants te checken op veiligheidsrisico's. Tijdens de laatste en derde vakantie van Dodi en Diana in korte tijd had de beveiliging geen idee van de duur van de reis noch van de bestemming. Op 30 augustus, als de beveiligers al diverse dagen 18 uur per dag gewerkt hebben, blijkt het stel naar Parijs te willen om daar hun samenzijn af te sluiten. De rusteloosheid die het verblijf van de twee de laatste dagen op het jacht van de Fayeds had gekenmerkt, krijgt dan bijna manische trekken. Van het vliegveld gaat het naar het appartement. Dan besluiten ze buiten de deur te gaan eten. Bij het restaurant staan te veel fotografen zodat koers gezet wordt naar het hotel van de Fayeds, The Ritz. Daar haalt Dodi de lijfwachten het bloed onder de nagels vandaan. In plaats van direct uit de auto te stappen blijft hij zitten. Daardoor geeft hij de fotografen de kans de auto te omzwermen. Dit tot ongenoegen van de Prinses, die het hotel op haar hoge hakken binnenvliegt. Eenmaal binnen krijgen de lijfwachten te horen dat Henri Paul Dodi en Diana terug zal brengen. Rees-Jones weigert het tweetal te laten gaan zonder beveiliging. Dodi probeert hem tegen te houden door te zeggen dat zijn vader toestemming voor de operatie heeft gegeven. Rees-Jones houdt voet bij stuk en stapt in de Mercedes. Wat er daarna gebeurt, is bekend. Mohammed Fayed is intussen woedend op Rees-Jones. Hij heeft deze week tevergeefs geprobeerd publicatie van delen van het boek tegen te houden. Een rechtbank in Londen wees maandag een verzoek van Fayed af. Hij was te laat. Het boek past geheel niet in de straat van Fayed. De rijke Egyptenaar, onder andere eigenaar van Harrod's, meent dat zijn zoon en Diana het slachtoffer van een complot van Britse veiligheidsdiensten zijn geworden. Die zouden het ongeval in scène hebben gezet om te voorkomen dat het tweetal in het huwelijk trad. Zulke plannen had het stel, zo blijkt uit Rees-Jones' boek, helemaal niet. Ook hebben zij geen verlovingsring gekocht zoals Fayed kort na het ongeluk beweerde. Fayed gebruikte de romance om zijn aanzien binnen de Britse samenleving op te poetsen. Het establishment moest hem niet en op die manier probeerde hij hen een hak te zetten. |