Kerkelijk Leven | 29 juni 1999 |
Ds. Bos: Om hier te werken, moet je van pastoraat houdenZielzorg in de duistere diepteDoor L. Vogelaar Jarenlang konden kerk en geloof in de psychiatrie op bitter weinig waardering rekenen. Bij mensen uit de psychoanalytische school van Sigmund Freud merkt ds. T. M. C. Bos die aversie af en toe nog wel, maar bij jongere hulpverleners treft hij vaak een opener houding aan. De predikant heeft nu andere zorgen: Wat komt er nog van geestelijke verzorging terecht nu instellingen zich als gevolg van het overheidsbeleid opsplitsen in kleine regionale centra? En hoe geef je zielzorg een plaats in de dagbehandeling? We zijn ons daarop aan het oriënteren. Ondanks de fusie bleef de geestelijke verzorging in Wolfheze wel, want elke instelling is verplicht die te verstrekken. Het helpt patiënten om weer met hun geloofs- en levensvragen in het reine te komen. In het voorbedenboek in de kerk noteerde een patiënt: Leer me m'n zelf te vergeven. Een ander: Na 24 jaar hoop ik echt gewoon te worden. Omgaan met onmacht Om hier te kunnen werken, moet je van pastoraat houden. Betrokkenheid bij mensen is belangrijk, al moet je in zekere zin problemen ook weer van je af kunnen zetten. Het moet je liggen om op het grensgebied van kerk en wereld te werken, want je komt ook met onkerkelijke hulpverleners en patiënten in contact. Het is daarom goed om in je theologie een bepaalde ruimte hebben. Onlangs heb ik bijvoorbeeld een islamitische geestelijk verzorger ingeschakeld om samen met hem met een Afrikaanse vluchteling te praten die helemaal met zijn wortels in de knoop zat. Je moet ook geduld hebben en kunnen omgaan met onmacht, want de problematiek is vaak zo hevig dat die niet zomaar even op te lossen is. Het is wel eens moeilijk om antwoorden te vinden als mensen bij je komen die boos zijn op God. Ik denk dan wel eens aan de Joden bij de Klaagmuur: wij mogen God best bestormen met onze vragen en klachten. De psalmen staan er ook vol van. Vertrouwelijk De diensten worden door vijftig tot tachtig mensen bezocht. Elke zondag is er een andere opbrengcommissie, die de voorganger een hand geeft en de collecten verzorgt. Deze commissie bestaat uit zowel patiënten als vrijwilligers uit de kerken in de regio. Ambtsdragers Voordat ze op bezoek gaan, nemen ambtsdragers wel eens contact met ons op. Het kan ook goed zijn als ze met de verpleging overleggen over dingen die ze beter niet of juist wel kunnen zeggen. De toerusting hiervoor tijdens de theologische studie vond ik zelf minimaal. Dat baart me wel eens zorgen, want nu de grotere instellingen steeds kleiner moeten worden, komen er steeds meer mensen met zware problematiek in de wijk of de stad te wonen. Predikanten, maar ook ouderlingen en diakenen, worden daarmee geconfronteerd. Zijn ze daarvoor toegerust? Dat is de vraag. Wij proberen wel beschikbaar te zijn voor informatie en consultatie. Bemiddeling Cliënten lijken het vertellen van hun ervaringen hier soms uit te proberen voordat ze ermee naar de behandelaar gaan. Soms neem ik, met toestemming van de patiënt, zelf contact op met de behandelaar. Slechts in heel uitzonderlijke gevallen doe ik dat zónder toestemming, zoals toen ik enige tijd geleden bij een man suïcidale neigingen bemerkte. De patiënt vond het eerst niet prettig dat ik anderen had ingeschakeld, maar achteraf heb ik daarover goed met hem kunnen praten. In zulke gevallen is het belangrijk dat je iemand niet zomaar aan de behandelaar overdraagt, maar dat je naast hem probeert te blijven staan in het diepe, duistere dal waar hij in zit. De man heeft zijn plan niet uitgevoerd. |
Dit is de eerste aflevering in een serie gesprekken met predikanten die zich op een specifieke doelgroep richten. Vandaag deel 1: predikant in een psychiatrisch ziekenhuis.
|